Saturday, March 23, 2013

Badänglarna

 En av badänglarna tar ett dopp.

Varje lördag, klockan 16.00-17.00, badar jag vinterbad tillsammans med 10 andra kvinnor i gruppen Badänglarna. Vi badar bastu, går ner i havet, i bästa fall är det is, så vi kan doppa oss i en vak. Rätt ner och rätt upp igen. Mycket krångligare är det när vi måste vada ut för att få tillräckligt djup för att doppa oss - det smärtar ordentligt i underbenen av kylan. Då är det inte så skönt.

Vi badar på Saltisbadets herrbad, som har bastun värmd under vissa tider på helgerna, så de olika grupperna kan avlösa varandra. Vi är många som badar, från slutet av september till början av maj ungefär.

Efter ett dopp sitter vi ofta i mörkret och kylan, inlindade i våra badlakan, och tittar ut över vattnet, husen på andra sidan, den karakteristiska silhuetten av Saltsjöbadens observatorium och samtalar om hur bra vi har det som bara kan sitta och njuta av livet en stund. Särskilt pratar jag med min vän Kerstin B. Nu, framåt, tja, våren - det är ju rätt kallt - värmer solen en aning vissa dagar och det är ljust när vi badar.

Herrarna i badgruppen före vår dricker öl. I vår grupp dricker vi bubbelvin. Inte varje gång, men emellanåt. Samtalen, tja... Resor, familj, barnbarn, rätt mycket under-ytan-skryt, en del kultur i form av film och teater. Någon gång någon bok.

Bilden ovan är tagen under eftermiddagens bad - det var -4° i skuggan, men solen värmde en aning.

5 comments:

Elisabet. said...

Helt f a n t a s t i s k t!

Eleonora said...

Helt fantastiskt har ni det ju! Men jag vill nog inte vara med på badet ändå, även om era konversationsämnen låter väldigt attraktiva. Men dem kan man ju ha ändå inne i värmen eller på en balkong i solsken.

I alla händelser har ni alla min eloge - riktiga Amazon-tjejer är ni!

Monet said...

Otroligt intressant att läsa om detta. Inte i min vildaste fantasi kan jag tänka mig att göra detta och känner mig ljusår från dig som gör det. Allt utom själva badet låter däremot väldigt trevligt!

carulmare said...

Oroade mig för att ni satt kvar i mörkret och kylan, inlindade i fuktiga badlakan... fast nu är det ju redan sommar! :)

Unknown said...

Hello! Could you please contact me via email? I'm the press-secretary of the Optina Pustyn male choir from Russia; you wrote about that choir here: http://graa-roed.blogspot.com/2007/02/?m=1
Thanks a lot!! Elizaveta, press@optinachoir.ru