Tuesday, July 17, 2007

A Thousand Splendid Suns

Den översta är mitt exemplar. Den är vackrare än den undre, tycker jag, om nu det har någon betydelse. Huruvida boken är vacker, alltså.


Natten till igår läste jag ut A Thousand Splendid Suns, en mycket spännande och fantastisk bok om två kvinnor, i olika åldrar, den ena född 1959, den andra 1978, och deras liv i Afghanistan, under både Sovjet och talibaner, fram till och med år 2003. Boken skildrar kvinnornas liv, först var och en för sig, sedan när de tvingas leva som fruar till samma äldre man. Kvinnornas villkor, på ont och ibland gott, skildras så man bara måste läsa vidare. Till hösten kommer boken på svenska, om man inte vill läsa på engelska. Fram till dess kan man ju läsa Flyga drake, som är minst lika fascinerande, om inte mer.

Khaled Hosseini, som skrivit boken har också haft ett spännande liv och arbetar nu för FN med flyktingar i Afghanistan.

Luke Powell har fotograferat mycket i Afghanistan. Gamla bilder, från 1973-1978, från Afghanistan tittar jag på. Den här från Kabul. Många vackra bilder, men också mycket gråhet och fattigdom. Fascinerande detaljer - se golvet i restaurangen.Och män, i stort sett bara män. Några enstaka bilder där kvinnor finns med, oftast helt inbakade i sin burka.

Jag blir så nyfiken på Afghanistan, alla vackra och fantasieggande namn. Smaka på Kandahar, Jalalabad eller Mazar-i-Sharif. Bara att säga dem är lockande.

Det är alltid litet tomt efter en bra, sugande bok. Vad ska jag läsa nu? Har börjat litet lätt på High Fidelity av Nick Hornby, en betydligt lättsammare text.


9 comments:

qi said...

Jag har några gånger valt att låna böcker på biblioteket bara för det vackra omslagets skull! Inte alltid motsvarar det förväntningarna, men ibland... :-)

Det övre exemplarets omslag är så vackert, håller med dig. Jag ska hålla ögonen öppna när den kommer på svenska.

Amber said...

Det lärde jag mig tidigt i skolan, att inte välja utifrån omsalget - likväl faller jag emellanåt för bara omslaget. Brukar läsa litet här och där i boken för att se om jag kan utröna om innehållet är något för mig. Ofta fungerar det.

Om vi inte reagerade för omslaget, vore det ju ingen idé att göra vackra omslag, så litet vett finns väl i det.

Redan nu finns ju "Flyga drake" - den lånade jag på biblioteket. Jag är litet tjatig om den boken, men den är otrologt bra! :-)

Amber said...

Ungefär fyrtio gånger skrev jag ordet omslag i förra kommentaren - det var bara för att träna stavningen, vilket uppenbarligen behövdes...

Anonymous said...

Roligt att Du tittade in hos mig. Jag blir ju nyfiken och störtar hit förstås. Bra med boktips här. Nu på sommaren hinner jag ju läsa lite annars blir det magert. Dagens projekt var i alla fall att rensa i bokhyllan. Har så svårt att ta bort böcker fast jag måste. Det ska in nya.

Anonymous said...

Hej,

Kan tipsa om två läsvärda böcker, helt olika, båda berörande på sitt sätt, båda kan man fundera över i sammanhanget minnen, hågkomst, sanning. Den första, misstänker att den har beröringspunkter med "din" bok, är Half of a Yellow Sun av Chimamanda Ngozi Adichie. Hon skriver om Nigeria och de konflikter som ledde fram till bildandet av Biafra.

Den andra är The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger. Den handlar om Clare och Henry, den senare en CDP, Chrono-Displaced Person - han reser i tiden med allt vad det innebär. Sorglig, dråplig, tankeväckande, mycket mer läsvärd än vad det kanske låter som på korta rader här. Finns på pocket shop på Götgatan.

Och till och med av Göran Zachrisson kan jag tydligen bli rörd till tårar, oväntat men välkommet, gillar att bli berörd, apropå tårar till sommarpratare.

Hej hej i blåsten

Det Mörka Hotet said...

Afghanistan är så fruktansvärt fattigt och infrastrukturen är på sina håll obefintlig!

Och förutom att det är extremt torrt på sina håll, undermåliga vägar samt att det (nästan) finns lika många dialekter/språk som dalgångar så är det ett fantastiskt land med underbara människor!!


DMH/Samuel

Amber said...

Inga m: Jag förstår att det är svårt att rensa ut böcker. Vad gör man med dem sedan? Sälja kan man ju göra - ganska få, faktiskt. Kasta böcker känns som ett helgerån. Då blir det som hos mig, böcker överallt.

Anonym: Hej i blåsten! Tack för två intressanta boktips - hastar att skaffa! Finns de på Götgatan finns de säkert på Akademibokhandeln i Sickla också.

Man lär sig mycket om andra länder genom skönlitteraturen, en del av den iaf. Afghanistan skulle jag aldrig intresserat mig för om jag inte läst Hosseinis böcker t ex. New York, som jag älskar, blev jag lockad till genom att läsa Kinky Friedmans böcker bl a.

Kul att du tittade in, det kanske du brukar göra, utan att kommentera iofs...

Amber said...

DMH: Ja, jag har förstått att det är fattigt och alla bilder visar att vägar mest är för åsnor eller människor, inte bilar.

Landskapet, det torra, karga, tilltalar mig. Tycker t ex att Tibet verkar spännande just för det karga landet.

Man önskar verkligen människorna ett bättre liv materiellt - mat, kläder och värme under de kalla vintrarna vore väl ett minimum.

Anonymous said...

Hej! Jag googlade på "thousand splendid suns" för att hitta vad de två kvinnorna heter och hittade din blogg, vad trevligt :)

Housseini har gjort mig oxå väldigt nyfiken på Afghanistan med sina böcker: det har hänt så mycket i det landet/den regionen och jag vill veta meera!

Mvh,
Camilla på http://camillasboklada.blogg.se