Saturday, August 09, 2008

Anansi Boys av Neil Gaiman

Boken Anansi boys av Neil Gaiman är bland det mest härliga jag läst!

Den handlar om sönerna till spindelguden Anansi. Bara det fick mig att tänka att det här verkligen inte är en bok för mig, men av någon anledning började jag läsa ändå. Förattaren är ju trots allt Neil Gaiman (här hans blogg), en man med alldeles egna idéer om hur hur en berättelse ska se ut.

Nå, den ena av Anansis söner är en tämligen tråkig och räddhågsen ung man, som i alla fall lyckats skaffa sig en flickvän. Han framlever sitt grå liv i London, när först mamman dör och ganska kort därefter pappan. Av pappan får han veta att han har en bror och han får också ett märkligt råd om hur han ska finna denne bror, som han inte ens vet namnet på. Det är när han på underliga vägar lyckas träffa sin bror, som berättelsen verkligen börjar sin stigning och vridning.

Det är en rolig, underlig, oförutsägbar, spännande och varm berättelse Gaiman har skrivit. Genren är magisk realism, om man nu måste kategorisera. Jag tycker att boken i känslan, i sitt till nära-verkligheten knutna vansinne påminner om Bulgakovs Mästaren och Margarita, en annan berättelse som man inte kan förutse ett uns av.

Anansi boys finns nog bara på engelska än så länge. Läs den, så får du en berättelse som ger dig det mesta och det bästa man kan begära av fiktion!

5 comments:

Bloggblad said...

Jag väntar nog tills det kommer en översättning... lättjan är svår...

Amber said...

bloggblad: Jag hoppas verkligen att det kommer en översättning! Det är den verkligen värd!

Eleonora said...

Med din beskrivning har jag förstått att jag bör läsa boken. Men som jag i detta fallet är något lat, väntar jag nog tills en översättning finns att tillgå.

Ha en fin söndagseftermiddag. Kram

Amber said...

eleonora: Men varför är alla så lata när det kommer till engelskan (svenglishuttryck)? Jaja, den kommer säkert på svenska med tiden...

Musikanta said...

Jag ska genast försöka få tag i boken. Jag har all anledning att fräscha upp mina engelskkunskaper som legat i träda sedan jag fick ut min fil.kand. för snart ett år sen...

Jag kan rekommendera Douglas Kennedy (finns på svenska på bibblan) där jag nyss har läst hans första bok - Den Gåtfulle Fotografen (The big Picture). En makalöst spännande och välskriven bok även om storyn är något orealistisk. Påminner lite om Stieg Larsson i stilen...

Har även läst två övriga av honom. Den andra kvinnan och Ett alldeles särskilt förhållande. Utmärkt underhållning båda två. Den sistnämnda rekommenderas dock inte till småbarnsförsäldrar...