Tuesday, August 12, 2008

Middagspyssel

"Det känns som om vi har åstadkommit nå´t stort", sa sonen när vi gjort sushirullar med hjälp av hans födelsedagskokbok.


Specialriset har vi kokt och Samuel blandat med risvinäger, salt och socker. Riset på sjögräsplattan.
Samuel har skedat kärnorna ur en halv gurka, skurit upp den och lagt på riset tillsammans med några tigerräkor.


Rullen försluts med litet vatten på sjögräsplattans kant.

Washabin blandade jag till av washabipulver och vatten. Soyan som washabin ska blandas med hälls upp. Vi glömde washabi i rullarna - det kommer vi ihåg nästa gång.

Samuel skär upp med kniven som jag fick vässa först för att det skulle fungera.

Klart!!


Samuel njuuuter! "Mmmmmmm..." säger han.

9 comments:

Bloggblad said...

Det ser läckert ut! Fin bild på njutande son, men de gånger jag prövat sushi har jag mest blivit besviken. Kallt ris... njae...

Amber said...

boggblad: Jag tycker nog det är rätt trist utan washabin i soyan.

Jo, sonen är en riktig läckergom.

Musikanta said...

Har aldrig smakat sushi - vet inte om jag vågar...

Vilken härligt kille du har! Var inne och kikade i hans blogg. Han kan tydligen både skriva och laga mat...

Tankevågor said...

Det ser ju riktigt proffsigt ut! :-)
Jag gillar verkligen sushi men har aldrig gjort det själv.

qi said...

Jag håller med bloggblad, sushi, nää... :-)

Men din son, han kommer att åstadkomma mycket stort i framtiden, tror jag...

Eleonora said...

Men ni är väl för företagsamma i alla fall! Göra egen sushi - va läckert! Det ser supergott ut. Kram till min goa S.

Amber said...

musikanta: Visst vågar du! Utan washabi i soyan smakar det inte så myckt alls. Men det finns ett visst behag med så ren mat.

Jo, den gossen har många strängar på sin lyra. Stolt mor. Dock skriver han inte på sin blogg så ofta.

londongirl: Det är litet pyssel, åtminstone första gången, men nu tror jag det går lättare framöver.

qi: Mycket olika saker kommer han åtminstone att åstadkomma - han är sååå intresserad av många saker i världen.

eleonora: Ja, barn är ju orädda - tänker inte i termer av svårt och besvärligt, så det är bara att hänga på! :-)

Space babe said...

Snålvattnet rinner, men du är utmanad!

Anonymous said...

Åh Coolt!! =) Jag o min sambo har blivit helt galna i sushi - men inte vågat oss på att göra egen än.. men det ser ju inte helt för avancerat ut =) kanske skall testa!! =) Är ju så GRYMT gott =P