Vanvördigt uttryckt, rubriken alltså. Jag är ute på skolobservation igen.
Man kan ju undra hur lärare, fortfarande, kan stå och mala och inte involvera eleverna ett dugg i planering eller genomgångar. Framför allt involveras inte år 7-9, som har så härligt kloka elever, stora, intresserade och älskar att diskutera. Om lärarna vore 70+ kanske-kanske jag skulle förstå det, men under 30... Kom inte och säg att unga lärare har fräscha idéer. Somliga ja, men de flesta tycks göra det de själva blev utsatta för i skolan. Suck.
Dessutom undrar man - ehh, jag - hur en lärare på runt 30 kan fråga elever vad de använt för källor till sitt arbete och sedan godkänna svaret Google. Det är ju som att svara att man som källa använt biblioteket. Aaah, jag steppade ut ur det klassrummet med fasa i blick.
Sitter i "min egen" skolas bibliotek och skriver medan Microsoft Office 2007 laddas in i min laptop. Jag gillar 2007:an. Roliga features och lättarbetat.
Woops! Nu är installeringen klar! Hem och laga middag till unge herrn, som är på saxofonlektion.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
Trodde väl att det var dags för observation igen. Har inte sett dig på länge. Ha det så gott och reta inte upp dig på dumdryga 30-åringar! det är dom inte värda. Ge dom lite av din kunskap istället. Ha det gott söta vännen och sköt om dig. Kram kram
eleonora: Nej, jag ska inte reta upp mig utan ge dem av min kunskap istället - det är klokt, Eleonora!
Försöker vara duktig (se där igen!) och inte jobba alltför mycket. Inte mer än de 8 timmar jag har betalt för/dag, när det gäller observationen. Jag är förresten så trött att jag slocknar tidigt, så det går inte att överjobba. :-)
Jasså, det är där du håller hus. Undrade just ;)
Ja, det där med kunskap, pedagogik och teknik är enligt mig inte en fråga om ålder utan om personlighet.
På dom bara!
Maria: Ja, jag måste ju sprida min kunskap, eller var det få ny kunskap... Förmodligen båda. :-)
Post a Comment