Wednesday, April 13, 2011

Veckobrev v 14


Måndag: Måndagar börjar vi 10.00. Första lektionen i måndags var tyst läsning och sedan läste Ansa högt. Vi har börjat läsa en ny bok som heter ”Rekryten”. Efter läsningen hade vi rast och klockan 11.00 hade vi musikprov med Erik. Till lunch fick vi kycklinggryta med apelsin och ingefära. Efter lunch hade vi rast och de flesta i klassen gick upp till den nya fritidsgården där det gamla biblioteket låg förut. Sista lektion hade vi SO med Sabina och fick veta våra resultat på religionsprovet som vi gjorde förra veckan.

Tisdag: Som vanligt på tisdagar har vi språkval som första lektion och börjar 8.30 istället för 8.20. Efter språkvalet hade vi rast och Ansa läste högt. Efter Ansa hade läst, läste vi själva och hade eget arbete. Sedan hade vi lunch och efter lunch fortsatte vi med det vi höll på med innan. Sedan hade vi idrott med Åsa och på idrotten hade vi någon slags hinderbana med olika träningar på varje station. Sen var skoldagen slut.

Onsdag: Vi började med att läsa tyst i våra böcker. Efter det läste Ansa högt i våran nya spännande bok. Efter Ansa hade läst i 30 minuter var klockan 9.00 och då började vi med ”NTA, matens kemi” eftersom att de flesta i klassen kommer att vara borta på torsdagen i Barcelona. Och då tyckte vi att alla måste i alla fall ha fått börja. Efter det hade vi rast. Sedan hade vi eget arbete och efter det hade vi lunch. Efter lunchen fortsatte vi med det vi höll på med innan. Our work is done! Skoldagen är slut!

Torsdag: Först läste vi i våra bänkböcker i 20 minuter och efter det skrev vi på våra texter ”Min skoltid”. Sedan hade vi tiorast. Efter tiorasten fortsatte vi att arbeta fritt. Sedan var det lunch, vi åt grönsakslasange. Efter lunch så åkte vi till Fisksätra för att kolla på moskeén. Där fick vi lyssna på en imam som berättade om islam. Tyvärr var Åsa sjuk så vi fick hoppa över idrotten och slutade 13.50.

Fredag: Vi började dagen med slöjd och träslöjdsläraren Mikael var sjuk så vi fick vikarie. Sedan hade vi rast och efter rasten kollade på filmen ”Eagle eye” i klassrummet, vi stoppade filmen och gick på lunch och vi fick kycklinggryta med apelsinsås. Efter lunchen fortsatte vi att kolla på filmen. När filmen var slut så arbetade vi fritt. Sedan var veckan slut.

Alva och Astrid



6 comments:

Elisabet. said...

Men så underbart att få ta del av detta!

T a c k! Och vilken klok "Ansa" som läser högt. Det var det bästa jag visste i skolan .., att få sitta i bänken och lyssna till fröken som högläste.

Hälsa töserna och tacka.

6 BÄST said...

Elisabet: Jag blev alldeles paff över att du kommenterat - och så upptäckte jag att jag lagt det hela på fel blogg, dvs inte på klassens blogg... Blev först panikslagen och skulle ta bort, men insåg att jag inte "outat" någon, så, tja, det fick vara kvar.

Ja, läsandet är mycket viktigt! Gemensam upplevelse, många och långa diskussioner om både bokens innehåll, ord, livet och döden - ja, allt mellan himmel och jord blir det samtal om under och efter läsningen. Otroligt bra! Jag har alltid ett ljus tänt - oavsett årstid - på katedern när jag läser, så blir det också lugnt och skönt.

Tankevågor said...

Åh har din klass en egen blogg, vad roligt!
Jag blir också så glad när jag ser att du läser högt för dem. Tycker det är så otroligt bra att man gör det även om jobbar i de högre åldrarna och inte bara som jag i början av barnens skolår.

Jag bara älskar att läsa högt för mina barn i skolan och den stunden varje dag är alla "strulputtar" och ungar med myror i benen som bortblåsta. De sitter som tända ljus och lyssnar storögt. :-)

Men fick de verkligen kycklinggryta med apelsin två gånger samma vecka?

Bloggblad said...

Kul att du får hjälp med bloggandet!

När jag var ung som lärare gillade jag inte att läsa högt, tyckte bara att jag fick ont i halsen. Men sen upptäckte jag med åren att eleverna gillade det och allteftersom lärde jag mig att läsa mer och mer dramatiskt, och fick stor behållning av det själv.

I min nuvarande undervisning brukar jag ofta använda böcker som utgångspunkt för inlärning av språket, det är alldeles utmärkt. Många av mina elever orkar aldrig igenom en hel bok (för deras ålder) själva.

Amber said...

Tankevågor: Åldern på eleverna gör det nästan ännu viktigare att läsa högt - de flesta släpper ju en massa viktiga läro-och kontaktmoment i deras liv i tanken att de är för stora. De här 12-13-åringarna ligger gärna upp till 80 minuter på golvet och lyssnar. De tycker mycket om att diskutera ords betydelse och ursprung - är nu riktigt duktiga på att plocka ut ordstammar från latinet och engelskan. Gissa var de fått det ifrån? :-)

Bloggblad: I början på 80-talet började jag fundera över vad som var viktigt i språket och hur exilförfattare lärde sig språket. Inte var det genom fylleriböcker, inte. Jag slängde läromedel och koncentrerade mig på det som man lärde mest av: Tala, läsa, skriva. Punkt! Mycket mer jobb, mycket roligare, mycket bättre kunskaper. Låter som om du också gör så, Bloggblad. Sedan finns det ju alltid anpassningar till individer och grupp förstås...

I sexan arbetar vi hårt med grammatiken eftersom de har ett tredje språk, men det blir inga fylleriövningar där heller.

Bloggblad said...

Jag gick en massa kurser om den holistiska synen på barn och lärande, och slängde också alla läroböcker och utgick ifrån de böcker barnen läste. Men ack, så mycket extrajobb det blev... efter tre år kröp jag tillbaka in läroböckernas värld.

Nu däremot, är det enklare när jag sitter ensam med eleven (eller högst 3 åt gången) och kan läsa högt, stanna upp och förklara och hoppa över alltför onödigt svåra ord. Jag känner att de får ett sug efter att "läsa klart" - som de inte får av de superlätta förenklade böcker som de kan läsa själva, de böckerna blir väldigt torftiga i språket.

Nu när allt ska IUP-as och skrivas ner för varje elev, skulle jag inte alls orka vara klasslärare.