Sunday, April 30, 2006

Vårhelvetet är här, eller mina rutor har grånat

Nu ska man vara lycklig, snygg och två. Jag är varken det ena eller det tredje. Det andra beror på betraktarens grad av blindhet och/eller smak. Tja, nog om detta.

Nä, inte nog, kom jag på. Putsat fönstren ska man också ha. Gjort. Vilket jag inte. Äsch, man kan gå ut och titta, om det nu är så intressant. Det är ju mest grusiga gångar och virriga cyklister att se. Och alla dessa utrop när ett flygfä råkar zumma förbi i en eller annan skepnad: "Åh, tiitta, en fnykzumlare! Årets första! Är det inte härligt?" Nä!

Just nu sjunger en manskör suddelittisuddan-suddan i P2. Jo, jag ljuger faktist inte! Och någon försöker lysa in, med en ficklampa troligen, genom mina fönsterrutor. Nä, jag ljuger inte nu heller. Jag ser ju inte vad det är som försöker tränga in genom grået.

Bara för att visa min goda vilja gentemot våren och vår medeltida idé att ha en kung, som, ganska likt sina UNDERSÅTAR, fyller år idag. Ja, inte alla UNDERSÅTAR. Idag alltså. Och själv är jag inte särskilt såt, till kungen alltså. Såt betyder nära, förtrolig, enligt SAOL. Vill bara ha sagt, fast vem bryr sig, att jag inte har något emot mänschan kungen, känner inte honom, utan det s k ämbetet i dess nuvarande form.

Goda vilja, var det, innan jag babblade bort mig. Jo, för att visa min goda vilja mot allt och alla ska jag idag, som vanligt på Valborg, byta till min sommarparfym. Byter från Provocative Woman, vilket iaf min son tycker är passande, till Happy, vilken han älskar. Han har aldrig sagt något om passande i det fallet, märkligt nog. Han nöjer sig väl med doften. Förra året när jag bytt, suckade han lyckligt "Äntligen! Du luktar så gott, mamma!" Jag? Det är parfymen. Fast det sa jag inte.

Manskörerna sjunger den ena bisarra sången efter den andra i radion (hur sjutton ryms de) och ambulanser tuuutar förbi mot elände och blod. Jo, jag är visst lite bisarr, jag med, idag. Klunkom Velam Velamsson. Sjunger de nu, alltså. Undrar vad det är för språk...

Ja, alltså. Kontentan idag tycks vara: Det är vår - var bisarr, säg vad som helst bara du viftar med en flagga! Det gör min kompis Siri just nu med sina barn inne stan, för övrigt. Tänker på vad sonens far skulle säga om jag toge mig före något dylikt. Burr. För att inte tänka vad jag själv skulle tänka. Burr. Vid middagen i kväll ska Siri och jag diskutera rojalism. Vi har visst lite olika åsikter i det fallet - med.

Just nu sjunger de Till havs, ja, kanske till hafs, vilket betyder att man måste dammsuga.

Nä, nu är jag så gnällig att jag nog måste lägga mig ett tag. Våren är bra, tidigt som
f-n på morgnarna när man inte måste något, utan bara kan njuta av dofterna och pippsens körsång.

No comments: