Thursday, May 03, 2007

Bussutflykt och konsert

Laang dag i buss oever vaestra Mallorca. Jag har ju aakt bil haer foerut, men mindes inte att det var saa fruktansvaert brant. Jag vaagade inte titta, trots att vi knappt kunde se naagot bitvis eftersom dimman var som mjoelk. Man saag kanske fem-sex meter framfoer bussen och foerstaas lika mycket aat sidorna. Jag fick byta bort min foensterplats och titta in i bergvaeggen paa motsatta sidan.

Vi har gett vaar sista konsert idag, i kyrkan i Deja, hoegt uppe i bergen. Jag laeste oversaettningen fraan svenska till engelska paa naagra laatar. Tycker om att laesa hoegt i kyrkor, eller att prata infoer folk i kyrkor och salar av olika slag.

Det jag mest har reagerat paa idag, foerutom stupen, aer svalorna som svirrar med hoega ljud oever vaara huvuden, de tunga molnen som graa och tunga vaeller ned oever bergen, apelsinblommornas doft och de oerhoert vackra olivlundarna och odlingarna med mandeltraed. Terasserna som maenniskor byggt i bergen med stenar i kanterna goer mig andaektig. Havet som straecker sig in i evigheten, tycks det, naer man aer hoegt uppe bland bergen och ser ner oever de bebodda groena dalarna och ut mot havet...

Nu aer jag vaeldigt troett och laengtar efter Samuel, som paa mailen skickat mig saa fina bilder av tecknade djur som saeger "I love you" och "I miss you". Min alllrafinaste unge!! Honom ska jag krama haart naer jag kommer hem.

I morgon ska vi, aeven jag faktiskt, shoppa.

10 comments:

Det Mörka Hotet said...

Se till att ha lite "innanför västen" nästa gång du åker på en liknande busstur - då lär du kunna titta ut på de branta stupen...


Samuel

Lena said...

Usch, ja, där har jag också åkt , men inte i dimma. Det hade jag med mitt kontrollbehov aldrig klarat.
Apelsinblommornas doft, olivlundar och mandelträd... det låter alldeles ljuvligt, njut ordentligt!

Evas blogg said...

Låter helt underbart med alla intryck och dofter. Fast, den vägen i buss hade jag kanske inte heller tyckt varit så kul.

Elisabet. said...

Så ljuvligt att sitta med vackra kaffekoppen och en god macka och en tidig måndagförmiddag få åka till Spanien.
Tack.
Verkligen.

Bloggblad said...

Hm... såna bussturer är inte min melodi. Vi lär få det lite plattare på vår körresa till Skagen. Om det inte blåser på överresan...

Visionary soul said...

Tittar in och ser att du haft en härlig medelhavstur - åh, det riktigt känns hur det doftar, låter, känns... fast nu är du väl hemma igen kanske. Skönt att få följa med på en liten virtuell utflykt i alla fall! :-)

Bloggblad said...

Men... har du kommit hem från resan? I morgon kl 05.15 åker jag.

Lena said...

...haallåååå?

Amber said...

DMH: Hmm, kankse en bra idé - eller så ger jag blanka sjutton i skräcken och går för nära ett stuuuuuup. :-)

Panter: Dimman fungerade väldigt bra för mig, dock. Jag lovar att jag njöt otroligt - blundade och drog in dofterna för att riktigt minnas dem.

Eva: Tja, golvet i mittgången saknar inte charm - i det valet i alla fall. :-)

Elisabet: Ja, det är ju trevligt att få ge tillbaka något till dig som så ofta bjuder på härliga vyer av olika slag!

Bloggblad: Jag håller tummarna för att det inte ska blåsa!

Visionary Soul: Ja du, ibland är det lika bra att det är virtuellt tänker på bråddjupen längs vägen...

Bloggblad och Panter: Jodå, jag är hemma, men har varit så otroligt trött, så efter jobbet har jag bara stupat i säng eller virrat runt här hemma. Efter att ha varit ifrån mina elever i så många veckor finns det mycket att ta igen, inte minst ordningsmässigt... Det kräver sin kvinna, det, minsann. Inte har jag orkat läsa bloggar, än mindre skriva. Men nu ska jag väl så sakteliga vakna.
Skönt att ni kollar att jag finns i alla fall!

Lena said...

Tänkte nästan att det var så. Skönt att höra!