Friday, January 02, 2009

Läsning 2008

Bilden ur min Bokbok, där jag skriver upp allt jag läser. Detta har jag hållit på med i 40 år nu, alltså sedan jag var 16 år.

Min läsning blev inte det jag hade hoppats på under 2008. Det är mängden jag är missnöjd med. Jag vill hinna läsa mer! Mängden i sig är förstås inte viktig, utan att få vara med om fler äventyr av olika slag, både språkliga och innehållsliga. Men med jobb, barn och det vardagliga som ska skötas, plus läsning av en del tidskrifter, så kan man kanske inte ställa högre krav. Inte på mig i alla fall.

Jag hann med 34 böcker, högt och lågt, vuxenböcker och barn- och ungdomsböcker blandat. Den absolut mest irriterande var John Fowles The Magus, på svenska Illusionisten. Den ska förmodligen vara en utvecklingsroman, men den unge mannen vecklar mest in sig utan något utvecklingsresultat.

Den var heller inte helt självklar språkligt. Jag valde att läsa den på engelska eftersom jag föredrar originalspråket när det är möjligt. Slog upp en hel del för att få etymologin som förklaring till en del namn t ex. En av huvudpersonerna i boken, Conchis, är mystiskt och berättar bara valda delar om sig själv, man vet inte ens om de är sanna. Conch betyder snäcka, mussla, på engelska, det kommer direkt från latinets concha, med samma betydelse. Men det mest spännande är att det kommer ännu tidigare från grekiskans kogkhe (enl mitt husorgan The Concise Oxford Dictionary), som betyder samma sak. Större delen av boken utspelas på en grekisk ö.

För att begripa bättre, komma åt vad författaren egentligen vill säga, slog jag upp alla möjliga varianter av magus/trollkarl/illusionist. Blev inte klokare för det. Det var verkligen som att leta allt djupare i lager och inte hitta något - ihopknäppt som en mussla.


Tja, vad kan man vänta sig - John Fowles skriver själv, i förordet till boken: "If The Magus has any 'real significance', it is no more than that of the Rorschach test in psychology. Its meaning is whatever reaction it provokes in the reader, and so far as I am concerned there is no given 'right' reaction."

Jag hittade många spännande språkliga sammanhang/lärdomar. Punkt. Ok, för att vara litet rättvis måste jag framhålla författarens fantastiska beskrivningar av den grekiska öns natur - som en målning! Boken glömmer jag dock inte i första taget - 668 sidor som nästan bara bjöd motstånd ...

Om jag väljer en enda bok, som verkligen tog andan ur mig, eller näst intill i alla fall, så var det Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafou. Boken är visserligen väldigt spännande, men framför allt är det en vacker beskrivning av det gamla Barcelona. Den rekommenderar jag verkligen till läsning!

Ett par andra böcker som gjort stort intryck på mig är Neil Gaimans Anansi Boys och Beata Arnborgs Professor Vivi - den sagolika botanisten.

8 comments:

Anonymous said...

Hej,
Hittade dig via Christina på Stribergs station. Och som du själv skriver: det är roligt att ramla in på andras bloggar och läsa om andra/olika liv.

Om mitt nya i Frankrike kan du läsa på http://sydfranskby.blogspot.com.

Om du har lust förstås. Kommer att kika in på din framöver och läsa om ditt och sonens liv. Hans mammadikt på din födelsedag och det franska julklappsrimmet ger mersmak!
Hälsningar
Monica

Bloggblad said...

Näe... nu tänkte jag fel. Det var inte Illusionisten jag läste och tröttnade på, det var Imitatören! Vindens skugga läste jag inte heller ut.. varför minns jag inte.

De månader jag var sjukskriven för väggen-känning för 7-8 år sen, då skrev jag upp alla titlar + ett omdöme, men sen slutade jag. Läser hejdlöst mycket, varje kväll. Minns bara de bästa från slutet av året, det var Is och vatten, vatten och is av M. Axelsson, samt Italienska skor av Mankell. Fast jag har läst många andra superbra... och några har jag slagit igen efter ett par kapitel.
Just nu läser jag "Min son har ett sexliv och själv läser jag Rödluvan för mamma" av en holländsk författare. Mycket bra för den som vet hur det är att ha en senil gammal mamma... humor och allvar.

Christina said...

Imponerande att du inte har tröttnat, utan hållit på i 40 år!

Det är väldigt roligt att få lästips, för jag läser oerhört mycket i perioder.
Nu har jag lagt till "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafou på min boklista :) Tack för det!

För tillfället väntar jag på "Tillsammans är man mindre ensam" av Anna Gavaldas plus två böcker till av samma författare. Fick tips på min blogg och beställde direkt från Adlibris.

Anonymous said...

Någon av er som prövat årets Nobelpristagare?

Jag har fått "Afrikanen" på både svenska och franska. En utmaning!


Och hur är det med Bodil M? Och vad tycks i så fall om hennes sista bok från Finistère?

Anonymous said...

Jisses vad duktig du är som skriver ned allt du läst, och som hinner läsa så mycket!

Amber said...

Monet: Du är så välkomen till min blogg! Jag har varit inne hos dig och läst om ditt nya liv och kommer att fortsätta med det.

Roligt att du uppskattar sonens skrivande - jag häpnar rätt ofta...

Bloggblad: Man har ju olika preferenser och dessutom är det ibland beroende av var man står i livet, vad man tycker om att läsa, så...

Jag har bara läst "Aprilhäxan" av Axelsson, men den var fantastisk, så jag får skriva upp "is och vatten..." på min läslista. Mankell har jag provat läsa ett par gånger, men ingenting tilltalar mig, så där har jag gett upp.

Jag är inte förvånad över att du läser mycket - det kan man ana sig till av ditt habila skrivande! Men visst är det ett bra sätt att få andra perspektiv på tillvaron - och att roas en stund kan också vara hälsosamt.

Christina: Jag tröttnade några månader precis när jag skulle fylla 50 - då hade jag en vad-är-det-för-mening-med-livet-kris - men upptog snabbt bokförandet igen. Det säger mycket om var jag befann i livet när man går igenom listorna på vad jag läst.

Jag har sett "Tillsammans är man mindre ensam" på film - positiv och filosofisk på en och samma gång.

Monet: Jag har köpt "Öken" av LeClézi, men inte hunnit läsa den än.

Förstår att det är en utmaning att läsa på franska, men det måste kännas meningsfullt när du använder språket dagligen. Bra att du har den på svenska intill om det skulle bli alltför svårt bitvis.

Bodil hör inte till mina favoriter, även om jag gärna läser hennes blogg. Dock tror jag att de första Finistère-böckerna skulle passa dig bra (har läst dem)eftersom du står i en liknande situation, om än något mer positiv. Du skulle nog känna igen en hel del!

Anna: Ja, det är just det att jag inte tycker jag hinner läsa så mycket... Men allt är ju relativt.

Att skriva ner vad jag läser ingår i mitt skriva-listor-beteende. :-)

Visionary soul said...

"Vindens skugga" hörde jag som ljudbok, i början av förra året tror jag, och tyckte om, även om den kanske var en aaaning för sentimental eller romantisk för just min smak... ;)

Själv har jag tappat taget om "Den femte sanningen" av Doris Lessing, under året - inte för att den är dåligt skriven eller ointressant, utan för att människorna kändes för "svarta i själen" för att jag skulle orka... Bästa boken fick jag i julklapp och har läst ut - "Elva" av Arne Dahl, en av mina absoluta favvo-författare.

Annars känner jag lite som du - fler böcker vill jag hinna läsa, framöver!

God fortsättning på det nya året! :)

carulmare said...

Jag läste Illusionisten för kanske tio år sedan, på rekommendation av en manlig vän. För honom var dethär en böckernas bok, han identifierade sig så starkt med huvudpersonen.

Men jag skrattar förtjust, när jag läser vad du skriver. Irriterad! Det blev jag också, för att det aldrig blev någon förändring... Men vad vet jag? Det är kanske det som är bokens poäng, att det aldrig blir någon utveckling?

Naturskildringen måste ha varit speciell. Jag minns att jag började längta efter att få uppleva Grekland igen... Det grekiska ljuset... Är det inte i Illusionisten som det står om det grekiska ljuset?