Saturday, January 16, 2010

Vinterbad 4711

På väg över bron till Restaurangholmen och b-a-d-e-t. Himla tjatiga inlägg...


Vaken! Fint utsågad som ett hjärta, vilket knappt syns längre. Isstyckena som vindskydd... Mycket fint! Klockan är bra precis 16.00.




En stund senare var det alldeles mörkt, men otroligt skönt att doppa sig i det kalla vattnet - efter en stund i bastun förstås. Lägg märke till den fina staven som sitter i isen, så man kan hålla i sig när man stiger ner i vattnet. Handduken slängde jag bara på isen invid vaken. Vattnet nådde mig strax ovanför knäna, perfekt att bara sätta sig ner så är man doppad.

Det vita i mitten är omröraren som bubblar upp vattnet i en liten kaskad.

Idag doppade jag mig tre gånger - obeskrivligt skönt!

7 comments:

Anna said...

Hur kom du på iden med vinterbad? jag skulle liksom aldrig... men jag är ändå nyfiken.

Eleonora said...

Vilken vacker vak med vindskydd!! Och tre gånger dopp - jag är full av beundran!

Amber said...

Anna: Jag har länge velat prova, eftersom jag hört talas om att man gör det över hela landet.

Jag kommer från Norrbotten och min mamma kom från Karelen - alltså var det bara att duscha kallt efter bastun från man var liten, vare sig man ville eller inte. Både mamma och pappa påstod att det härdar...

När jag varit i fjällen och åkt skidor och bastat har jag gärna rullat mig i snön efteråt - en härlig känsla så länge snön är mjuk.

Har under ett par år velat starta en grupp ute på vinterbadet och så länge det bara varit teori var flera intresserade, men när jag skulle ringa och ordna tid åt oss, trillade de bort en efter en. Nu blev jag inbjuden av en i en existerande grupp och så visade det sig finnas en ordinarie plats i Badänglarna varje lördag mellan kl 16 och 17.

Förmodligen har allt med min barndom att göra. :-)

Eleonora: Ja, visst är vaken vacker!

Jag känner mig alltid så frisk när jag kommer från badet - det är ingen fara alls att doppa sig i det kalla, man är ju så varm av bastun. Och sedan är jag pigg som en räka ett tag innan jag blir så där behagligt dåsig.

Bloggblad said...

Jag tycker att det låter gudomligt! Skulle gärna pröva. Brukar gå ut en sväng i snön barfota innan jag lägger mig... det bränner gôtt sen.

Vadå tjatig? Det är vi väl lite till mans, jag med mitt barnbarn och sångtexter, andra med hundar och katter och fönster. Jag gillar återkommande fenomen. Tröttnar nån är det bara att låta bli att titta.

kör hårt!

Amber said...

Bloggblad: Gulle dig! Tack! Ok, nu ska jag inte be om ursäkt fler gånger - själv brukar jag säga precis som du, bara stäng av om det inte passar.

Gissar att du skuklle älska vinterbad! Har du hört efter om det finns något sådant där du bor? Kanske inte i havet då, jo, förresten i Slätbaken borde det finnas någon liten grupp som badar. Det är roligare att vara några stycken.

Den här hittade jag från dina hemtrakter, men i år har ni väl is, I guess:
http://www.nt.se/bildspel/bildspel_med_ljud.aspx?tab=2&ss=4667900

Tankevågor said...

Vilken vacker vak! Jag blir nästan sugen på att prova när jag ser den...

Jag badar ju ute i havet vid min lilla ö men det är ju på sommaren och hösten. Har aldrig provat att vinterbada. Men att gå barfota i snön är ok ....det brukar jag göra när den ligger på golvet på takterrassen här. Jag brukar fixa med fågelmaten/talgbollarna och då är jag ofta barfota där ute i snön.

Mäter ni temperaturen och vet hur kallt det är?

Amber said...

Londongirl: Ja, jag tycker också att vaken är vacker!

Skulle aldrig komma på idén att gå barfota i snön - dags att prova då kanske...

Att bada på hösten i skärgården är härligt, men inte så väldigt kallt. På våren är det värre.

"Gubbarna" som badar före oss brukar kontrollera temperaturen, men senast glömde jag att fråga. Ska höra med dem framöver. Det är väl så nära noll det kan komma utan att frysa eftersom ytan fryser rätt snabbt.