Sunday, January 24, 2010

Läsning - och bad 5

Har legat och läst under förmiddagen. Läste ut Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap, en feelgoodbok av Mary Anna Shaffer, som jag lånat av Kristina. Eller snarare som Kristina lånat mig. Skillnaden är om man begärt att få låna, då lånar man av - om utlånaren vill att man ska läsa boken och lånar ut den till en, utan att man begärt det, så lånar personen ut boken - enligt mig finns den distinktionen. I mitt huvud i alla fall, tveksamt om andra skulle hålla med, rent språkligt. Tala om sidospår...

Boken är är behaglig läsning, sorglig ibland, men mest drivs man vidare av stillsam nyfikenhet på personerna i den ovanliga romanen. Händelserna utspelar sig under och efter andra världskriget och är, i stort sett, skriven i brevform. Huvudpersonen är en författare, Juliet, som behöver en idé till en bok. Av olika anledningar reser hon till Guernsey, den lilla ön i Engelska kanalen där det mesta utspelar sig. Läsvärd.

Gårdagens kulturdel i SvD innehöll en lång artikel om Neil Gaiman, en av mina favoritförfattare, med anledning av att hans The Graveyard book, nu kommit på svenska. Samuel fick den i julklapp julen 2008 av sin pappa och jag läste den också då. Älskade den förstås, precis som nästan allt annat Gaiman skrivit. Kyrkogårdsboken blev titeln på svenska. I motsats till sitt namn tycker jag det i slutänden är en varm bok om livets styrka.


Dagens kulturdel innehöll en intressant artikel om Yvonne Hirdman, som varit professor i kvinnohistoria vid Göteborgs universitet och professor i genushistoria vid Stockholms universitet. Hon har skrivit en bok, Den röda grevinnan, om sin mamma. Det är en bok jag ska lägga till på min läslista. Av någon anledning blev bilden väldigt liten här nedan, men det förminskar ju inte innehållet på något sätt...


Vinterbad igår, som vanligt numer på lördagarna. Trots en enorm trötthet gick jag och badade - kände mig förstås piggare efteråt. Det gör man!

Utsikt genom bastufönstret.


Vaken denna gång - litet halare än förra veckan att ta sig fram till doppet igår.

5 comments:

Eleonora said...

Just precis - min franska väninna "har lånat mig" boken Väninnan - Rapport från Rosenbad skriven av Eva Franchell. Den ligger nu på tur att bli läst. Annars har det varit dålig med läsning en tid för mig, jag vet inte varför.... det har bara blivit så ...

Spännande böcker du har läst och hittat fängslande artiklar i bladet.

Hur går det med renoveringen? Blir det house-warming snart, eller?

Unknown said...

Just den blogg jag behövde läsa mitt i tentarättandet och en annalkande snöstorm!

Bloggblad said...

Boken om potatisskalspajerna har jag läst, riktigt fin läsning. De andra har jag inte läst.

Däremot har jag med dig i tankarna äntligen testat min egen version av vinterbad... SÅÅÅÅÅÅå skönt även i lightversionen.

Bloggblad said...

F.ö. är det skillnad på att låna och låna ut även i min värld!

Inkan© said...

Böcker, bastu och bad. Treben.
Och jag har faktiskt skrivit upp både Hirdman och Shaffer på min boklista, tror de båda är en del av mina behov...

Vintern är skön just nu -och vit.