Sunday, February 13, 2011

Söndagmorgon

Soldis, eller är det bara otvättade fönster? Började med en frisk morgonpromenad med en glad hund som skuttade i snön. Sol och -8°C.

En liten talgoxe hoppade omkring i en av almarna vi promenerade under. Den envisades med att sitta och joxa (tall-joxe, enligt en sexåring jag kände för 25 år sedan, hon undrade om det fanns björk-joxar också) högljutt ovanför oss. Undrar vad den tyckte att den såg, den envisa mesen.

Läser tidningen och gläds åt att det (kanske) lutar åt demokrati i Egypten och Tunisien. Men där finn ännu många hinder att övervinna. Dock är en stor del av befolkningen väldigt ung, så kanske de orkar stå fast vid sina krav.

Läser också att Hans Leygraf avlidit, 90 år gammal. Vi hade ett av hans barnbarn i vår skola för väldigt många år sedan, en liten pojke. En sen våreftermiddag, när jag ensam satt kvar och arbetade, hörde jag toner från skolgården. Där ute, mol allena mitt på den stora asfaltplanen, stod lille Leygraf i solskenet och spelade trumpet i godan ro upp mot den blå himmelen. Oförglömligt!

Sokka fyllde ett år i går - fyller hundar år? Nå, hon hade levt ett år i alla fall. Köpte ett skrigedyr i födelsedagspresent. Sånt som piper kallar vi skrigedyr - enligt goda vänner är det danska för leksaksdjur som piper när man klämmer på dem. Skrigedyret miste snabbt ett öra och nu på morgonen fick jag plocka undan det för att sy ihop ryggen.

Tanken är att detta ska bli en vilodag. Lägga pussel, patiens, gå ut med hunden och föra diskussioner med Samuel, som strax ska väckas. Vi såg Slumdog Millionaire i natt och har nog inte pratat färdigt om den än.



Vi har också i veckan sett Forrest Gump, så det blir nog en del jämförelser också. Två riktigt bra filmer, tycker vi båda.

4 comments:

carulmare said...

Har lyssnat till boken (Vikas Swarup: Vem vill bli miljardär?), men jag skulle gärna se filmen också. Börjar tro att denhär historien är snäppet bättre på film...

Såg framför mig den lille pojken med trumpeten lyft mot himlen. :)

Eleonora said...

En riktigt fin och bra söndag hör jag! Oj då att Sokka redan är 1 år eller 7 - ur hennes synpunkt. Hon ser så go och glad ut där hon hoppar runt i snödrivorna. Det var en riktig glädjespridare ni skaffade i henne!

Kramis till er alla tre!

Eleonora said...

Gulle du!! Tusen tack för de egenhändigt förfärdigade fina bokmärkena! Dom kommer väl till pass när jag kan ta tag i läsandet igen. Har opererat hö öga för gråstarr, så om några veckor kan jag nog få prova nut nya läsglasögon igen ....

Fint brevpapper med hela familjen representerade - tack raring!

Kram från
Eleonora

Amber said...

Carulmare: Jag har inte läst boken, men tyckte filmen var bra - nöjer mig nog med den.

Ja, visst är det lätt att se honom stå där liten och lycklig!

Eleonora: Sokka är verkligen en glädjehund! Hon älskar snöhögar och hårda snökokor! Hoppelihopp hur länge som helst!

Var så god, min kära granne! Du gör så mycket för andra, och jag har tänkt mycket på dig nu när du sitter inne. Ofta behöver man bara veta att någon tänker på en, så känns det bättre. Kram och krya på dig!