Friday, August 26, 2011

Liv

Tog en promenad med Sokka från ca 21.15-22, mest för att njuta av värmen ute och av att vandra i mörkret medan många hade fönster och balkongdörrar öppna. Härligt med ljuset, ljuden och rösterna - eller tv-flimmer. På några balkonger satt det människor och pratade med dämpade röster och också i ett par trädgårdar hördes röster och skratt. Liv!

När jag stod högt uppe, här i Saltsjöbaden, och tittade mot kyrkan till vällde dimman in i bulliga sjok under gatlyktorna. Det blev något kyligare och mina händer blev kalla av fukten. Enligt Klart.se var luftfuktigheten 94% när klockan var ca 22 och nu, 22.31, är luftfuktigheten 100%. Man befarar att man ska drunkna...

Men fortfarande är det 17,7 °C och jag har rökt en cigarill och tagit ett glas bubbel i sammetsmörkret på balkongen. Några tonåringar har fönstret öppet tvärs över gården - det låter som om de kittlar varandra. Och har mysiga fnittersamtal. Man hör inte vad de säger, men i övrigt går allt klart över till oss. Liv!!

Sokka och Samir snusar lugnt, Samir i soffan och Sokka i stora fåtöljen. Själv har jag tv:n på och tittar ibland på CSI Miami,men njuter mest bara av att finnas till denna kväll. Också liv!


5 comments:

Elisabet. said...

Underbart skrivet! Det var verkligen liv i dom bokstäverna!

qi said...

Instämmer i det Elisabet skriver!

Jag såg allt framför mig, kände dimman komma och sammetsnatten på balkongen. Hörde skratten...

Fint!

Amber said...

Elisabet: Tack!

Qi: Vad härligt att du såg det framför dig - det är det bästa när man läser något!

Eleonora said...

Kvällarna nu är underbara. Helöppen balkongdörr släpper in mycket ljud och röster till mig också. Och luften har varit tyst och stilla - mina pelargoner har inte rört på dig och inga flugor har funnnit den öppna dörren.

Jag har läst mycket på kvällarna och haft en kopp Rabarber-Vanilj vid sidan om. Rofyllt bara det.

Du skriver så fint Amber. Kram!

Amber said...

Eleonora: Tack! Och du är så härligt omtänksam! Månntro pelargonerna överlevt de 4 grader vi hade i natt? Kram!