Saturday, January 20, 2007

Grisa ihop

Samuel avslutade sitt disco i går, precis när jag kom för att hämta honom, med att springa ihop med en tjej i sin klass. Huvudena smackade ihop och Samuels näsa fick en redig smäll, så han grät resten av kvällen, trots ispåse på näsan.

Morgonen har han ägnat åt att spela på sin Gameboy och titta på tecknat på Nickelodeon, medan jag försökt äta frukost i sängen på en sängbricka som bara vickade så att teet skvimpade ut. Till frukosten skulle jag läsa morgontidningen, vilket Momo Katt inte tyckte var en intressant idé. Riva och slita funkar alltid - matte rusar upp och gormar och då kan man irra iväg med svansen rakt opp. Ginge det att fnissa så skulle väl kattskrutten göra det också...
Slutligen hamnade sonen och jag vid frukostbordet tillsammans, läsande var sitt blad - jag DN:s kulturdel och Samuel Kamratposten. Han läste litet olika delar för mig och vi skrattade gott tillsammans och undvek att tala om gårdagens disco.

Klockan elva satte jag på en tvättmaskin och i väntan på att den skulle bli klar har jag läst litet främmande bloggar, dvs inte de boggar jag brukar läsa. Läste bl a Ebba von Sydows blogg, vilket som jag skrivit någon gång tidigare, inte direkt är min grej. Utseende är dock viktigt, så det är väl inte helt fel. Det jag inte begriper är hur man kan orkar ägna hela sitt liv åt en sådan sak. Men jag behöver inte begripa det, heller. Kanske vore det bra om jag ägnade det något mer tid för egen del?! Och där fastnade min tanke, på väg från tvättstugan efter att jag lagt in tvätten i en torktumlare. Resultatet blev att jag tjurigt tänkte att just i dag ska jag inte ägna mitt utseende en enda tanke! Jag ska ligga på soffan och läsa och göra mig en kopp te när det passar, håret får se ut som det vill, inget smink (håhå, vilken lögn - jag ska ju köra Samuel till fadren, så då måste jag sminka mig, litet i alla fall).

Medan jag närmade mig min port (tvättstugan ligger i huset intill) såg jag en granne ute i kylan på sin balkong. Hon lånade kryddnejlika av mig för några dagar sedan och ville nu bjuda på det hon åstadkommit med hjäp av detta.
"Hmm, jag har bestämt att jag bara ska vara hemma och grisa idag," svarade jag. På klingande skånska svarade hon, med ett brett leende
"Men då kan vi väl grrisa ihop, då?!" Så det ska vi göra en stund i eftermiddag.

Dags att hämta tvätten.

6 comments:

Anonymous said...

Men hallå! Hur GICK det då?

;-)

Anonymous said...

Å det var länge sedan du skrev... Jag hoppas verkligen att allt är OK... kanske du bara har blogg-paus?
Tittar in nästan varje dag...

Kram!
Inkan
med helt ny blogg: jag fick rensa min dator på allt.
Suck och stön.
Nu hoppas jag att jag slipper mer datorkrångel.

Lena said...

- Hallååå? Var är du? viskar lite försiktigt...

Amber said...

skrivkramp: Det gick så bra, så! Jag blev bjuden på mat och vi diskuterade allt mellan himmel och jord - njae, något undantag det kanske blev. ;-)

inkan: Ja, det blev en ofrivillig paus - bara jobba, inte orka mycket annat.
Ja, ajg har letat efter din blogg. Fint att du kom igång igen.

Kram!

panter: Jag litet dåligt om man viskar så där. ;-) Jag är här men har inte orkat skriva. Du vet ju att vårt jobb kräver sin kvinna. Men jag är glad att du kontrollerar om det finns någon hemma.

Amber said...

Alltså, "jag" blev tokigt och "hör" föll bort i förra kommentaren...

Lena said...

Skönt att du är tillbaka.