Sunday, October 21, 2007

Stilla oktobermorgon


Stilla morgon med SvD, tända ljus och Vassilis Bolonassos som spelar behaglig musik i P2. Vi hade Siri här på middag i går, så så allt är nystädat och fint. Sorken blev hämtad av far sin för att åka till Eiksdalsbadet. Han återkommer vid lunchtid igen.
Ute är det grått och doftar fuktig höst. En svag vind får de gyllene bladen att röra sig litet och mitt fjuniga, okammade morgonhår att kittlas när jag går ut på balkongen.
Inomhus doftar det av stearinljusen och av de tre stora klockorna på, den från balkongen inlyfta, änglatrumpeten.
Sorken har blivit utlagd som Capatain Pyjamas på fadrens blogg. "Pappa frågade mig först," sa Samuel i morse när han visade mig.
Vanligtvis när människor säger god morgon till mig brukar jag tänka, ibland säga, att en god morgon säger ingen"god morgon", utan då sover man. En god morgon är det i alla händelser, trots att jag är vaken. Ska återgå till teet och ta mig några apelsinchokladpepparkakor till kulturdelen.
Idag tjurar bloggverktyget, texten pressas ihop och det går inte att dela in i stycken ordentligt. Suck. Jag envisas dock, det ÄR en god morgon!

7 comments:

Eleonora said...

Klart det är en god morgon. Du kom ju upp ur sängen, kunde känna att du har hår på huvudet då du kunde ta dig ut på balkongen, kunde koka dig en kopp te! Det är väl en god morgon! Ha en bra dag.

Lena said...

En god morgon är en ledig morgon utan en id att passa, tycker jag.

Lena said...

tid...

qi said...

Låter som en lugn skön söndagsmorgon. Att tända ljus och sätta sig i lugn och ro med tidiningen, det är livskvalitet. SvD kulturbilaga, jag saknar den! Min yngste son var tidningsbud tidigare och hade med sig överex hem av alla tidningar han delade ut. Och eftersom jag var/är sjukskriven så läste jag alla. Och, till min förvåning, tyckte jag att SvD var den klart bästa dagsttidningen. Speciellt då kulturbilagan.

Evas blogg said...

Låter som en härlig söndagsmorgon. Och du, vilka snygga stolar du har!!

Fotograf Mats Lindfors said...

Bra smak när det gäller kökslampor ser jag. Det är verkligen en tidlös klassiker. Det hänger en precis likadan över mitt köksbord.

Amber said...

Eleonora: Ja, du har så rätt, så! Haha - jo, jag kunde t o m känna att jag hade hår på huvudet! Det har jag fortfarande. :-)

Panter: Ja, ofta är det så, men ibland är jag tacksam att jag har ett jobb att gå till. Fast det är ju ett id också. :-)

Qi: Tidigare, innan hjag gifte mig, prenumererade jag vartannat år på DN och vartannat år på SvD. Med tiden har jag kommit fram till samma sak som du - SvD äger, som ungarna säger.

Eva: Tack! Det är klassiska Sjuan, och jag älskar både färgen och formen!

Mats L: Den lampan är både modern i formen och en klassiker - det tilltalar mig. Uppenbarligen har du också bra lampsmak. Till detta kommer att du tar bra bilder också. Mycket att vara glad över m a o!