Thursday, December 24, 2009

God Jul, eller nåt ditåt

Så här ser de flesta av våra paket ut i år - pepparkakstema. Vi brukar hitta på litet olika teman. Jag gillar att göra paket.

Dock är jag mindre förtjust i själva julen. Bilderna nedan är från min nattliga promenad , den jag tog för att lugna ner min starka antijulkänsla, ja, jag använde betydligt starkare ord när jag mumlade för mig själv under promenaden. Någon i radion sa i morse "inte riktigt i harmoni med julen". Så eufemistiskt man ju uttrycka sig. Hon önskade, i P2, en vanlig julsång omkomponerad av Schnittke - passade utmärkt med sitt dissonanta tonspråk för oss som inte riktigt är i harmoni... eller som en av mina elever uttryckte sig när jag frågade varför han inte var ute och kastade snöboll som alla de andra barnen: "Äh, det e´inte min grejj!" Nä, just det, julen e inte min grejj! Men Bachs Juloratorium lyssnar jag med nöje på alla fall!

Trots allt tillönskar jag er alla en fridfull jul! Litet hyfs har jag - väl.


Vår oplogade gata mitt i natten - tyst och lugnt, ingen julhysteri här inte.

Grannens julpyntade balkong.

6 comments:

qi said...

Julen är inte min grej heller... Men den går fort över som tur är!

Och Go... Ha det bra de närmaste dagarna!

Tankevågor said...

....och jag önskar att du får den GOD JUL trots att du inte gillar den!
Håll ut, julen går fort över! ;-)
Ha det gott i helgen!

// Lisbeth

Amber said...

qi: Haha, ja det är sant - som en spruta, det år fort över!

Tack! :-)

Londongirl: Tack! Ja, det bidde bra trots mitt motstånd.

carulmare said...

Å, jag brukar inte ha några problem med julen... men i år tror jag jag börjar förstå hur man också skulle kunna känna inför julen. Motstånd var rätta ordet...!

Sympatiserar!

Anna said...

Man får väl gilla vad man själv vill tycker jag. Jag tycker om julen därför att den alltid har varit lugn och trevlig för mig, men jag skulle inte gilla om jag behövde fara som en raket mellan olika ställen och jäkta efter hysteriska klappar. Vi ger lite grann, kanske för trehundra kr så att man kan få en bra bok eller lite musik eller så, det känns lagom. Däremot håller jag med om att det är jättekul att göra paketen, jag brukar ha beige papper och röda band och vita etiketter fästade med stora lackploppar, så att det luktar gott när man gör dem. Doften av lack och att få sitta och titta när glittren i granen sakta rör sig så att det glimmar lite, det är jul för mig.

Amber said...

carulmare: Ja, det är ju lättare om man inte har något motstånd, förstås. Synd att du inte fick behålla din oskuldsfulla inställning. :-(

Anna: Nä, det är just det där med raketandet jag inte gillar. Man far runt fast man inte skulle behöva, bara för att alla andra gör det - nå, inte man, utan jag.

Presenterna behöver inte vara så märkvärdiga för min del. Gärna något man gjort själv eller något som verkligen passar - bäst gillar jag böcker och skivor.

Det är mycket känslan av att det måste vara på ett visst sätt som spökar, för det måste det ju inte egentligen, precis som du säger.