Tuesday, July 18, 2006

Ytterligare läsning

Beställde en bok via biblioteket från arkitekturmuseum: "The treehouse book".


Massor av härliga bilder på trädkojor, eller vad det nu kan heta på svenska - trädhus? Trähus kan det ju inte heta, de är visserligen oftast byggda av trä, men de är ju byggda uppe i träd. Nå, rudimentära beskrivningar av hur man går tillväga när man bygger husen finns också.

Den andra boken beställde jag på adlibris och fick på några dagar, till min glädje. Den innehåller en hel del ingående instruktioner om byggande och vilken sorts träd man ska leta upp och varför. "Home Tree Home - Principles of Treehouse Construction and Other Tall Tales" heter den. Jag har börjat läsa den och tycker om tonen i den. Personlig, och ändå finns där precis det man vill veta inför sitt byggande.


Undrar om det blir något bygge i år - det tar tid att förbereda. Bygget skulle i så fall bli på sonens farmors ö. Farmorn och jag har utsett fyra träd som kan vara möjliga. Jag vill inte att det ska vara alltför högt uppe i trädet/träden, kanske max 2 meter till golvet. Sonen har redan börjat prata om att sova över där...

No comments: