Sunday, December 17, 2006

Helgslut helslut

Intensiv körhelg. Idag, snarare ikväll, har vi gett två julkonserter.

Solisten sjöng i vår kör när hon var 16 år, liksom körledaren. Solisten är numer operasångerska vid operan i Luzern. Hon har en vacker lyrisk sopranstämma och river ner applåder när hon framträder. I dag sjöng hon bl a Marias vaggsång, som innehåller orden "..Maria går i rosengård..." - otroligt vacker.

Andra föreställningen blev litet happeningartad på slutet, då prästen bad oss sjunga Halleluja ur Händels Messias som extranummer och dessutom bjöd in alla som var körsångare i publiken att delta. Det blev väldigt kraftfullt!

Vår körledare vill att vi ska stå blandade, alltså inte i samlade stämmor, under vissa konserter för det låter bättre så. Visserligen tar man ett större ansvar för sin insats, är tvungen att lyssna väldigt noga på de andra för att höra den egna stämman och man måste följa dirigenten mycket noggrannare än om stämman står samlad, men det är ganska nervöst. Tycker jag i alla fall. Måste öva mycket mer.

Kvällen har avslutats med mingel och litet mat, så jag har precis kommit hem. Katten hoppade fram, glatt vajande med sin taniga lilla svans, och fjuttade runt alldeles lycklig över att jag kom hem.

Nu ska kattens trötta sångmatte tippa ner i snarkofagen och läsa en stund om Artemis Fowl och hans äventyr, innan hon släcker och blundar.

5 comments:

Elisabet. said...

Tänk, vad jag önskar att jag hade förmågan att sjunga vackert!
I stället sjunger jag för mig själv här hemma .., jag spelar lovsångsskivan och låter Judy Collins leda mig .., och så sjunger jag höööögt "Amazing grace" ...

Anonymous said...

Halloj - va snubblar man över. Jag letar efter noter till Oh helga natt, vi är 4 djärva själar som ska sjunga den imorrn på jobbet....och så hittar jag detta.
Nåväl, kul att hitta dej - altkompis. Akvarell på Mallis?

qi said...

Jaså, du är körsångerska, det låter så härligt att vara en del av en stor kör som förenas i sången!

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Amber said...

elisabet: Att sjunga med till sin älslingsskiva och kanske dessutom dansa därtill är inte det sämsta! Njut på!

anonymus: Nämen, hej altkompis! Vad kul att du hittade hit! Välkommen!
Absolut akvarell på Mallis!

qi: Ja, jag har sjungit i kör nästan hela mitt liv. Det är så skönt att gå och sjunga en gång i veckan och sedan få sjunga för publik det man övat så länge. Det är verkligen en härlig känsla!