Wednesday, December 13, 2006

Luciamorgon

Samuel ligger halvsovande under en pläd på soffan och väntar på att adventskalenderna ska börja i tv:n. Programmet börjar och han blundar fortfarande, sover, tror jag.
"Samuel, hör du, sover du? Det har börjat nu!" säger jag försiktigt och tänker på härom morgonen när han sov över alltihop för att jag stod i duschen, och han grät förtvivlat i mer än en kvart för att han missat och fick ont i huvudet efteråt av allt gråtande . Med tummen fortfarande i munnen mumlar han:
"Mmm, jag väntar bara på att introt ska ta slut." Det kallar jag planering.

Nu är adventskalenderna slut och frukosten väntar. Och sedan lucia i skolan för oss båda - vi har ett stort luciatåg med sexans alla flickor och pojkar, med levande ljus och en duktig musiklärare som spelar på flygeln i aulan till alla sånger luciatåget sjunger. Mycket stämningsfullt och populärt.

3 comments:

Lena said...

Det är tur att man jobbar i solan, för det är för det mesta en förmån att få uppleva luciatåg och avslutningar.

Lena said...

i skolan då...

Amber said...

Ja, det är ofta väldigt stämningsfullt. Tyvärr måste man träna in det med eleverna ibland, jag gör det vart tredje år. Oftast går det bra, men vissa år kan man ha grupper som det är rätt jobbigt att styra upp.