Sunday, June 10, 2007

Ahhh, livet!!

I går kväll/natt såg jag en tre och en halv timme lång film på tv, Wyatt Earp. Den slutade halv tre, så jag sov till halv tio i morse. Hämtade SvD och lade mig för att läsa på det där söndagsmässiga viset, en ariktel, eller en halv, slumra litet, läsa litet till, slumra... Hann knappt börja, så ringde Emil på dörren, han kommer ju även om inte Samuel är här. På med morgonrocken, kort snack med Emil på sängkanten och så flaxade han ut gen.

Först var jag litet putt, men så tänkte jag, som så många andra gånger när jag blir missnöjd över sakernas tillstånd, att när jag är 87 och ingen ringer på min dörr, kommer jag att sakna att ungar springer ut och in. Att någon över huvud taget springer runt mig... Ja, så var det missnöjet borta och jag njöt av att vara så "uppvaktad". Såg plötsligt att mitt liv är så rikt! Flera kommentarer på min blogg i morse, gjorde mig så glad, t ex.

Samuel ringde plötsligt på dörren - han var på väg till stranden med pappa och lillasyster och de hade glömt pengar till dricka, kunde jag låna ut? Visst, + puss och varma kramar innan han cyklade vidare.

Grannen , en man i 30-årsåldern, som ska sälja sin lägenhet, pratade litet med mig om lägenhetspriserna, när jag satt på balkongen och åt min färska chiabatta och lyssnade på fågelungarna i de stora lönnarna. Hans mamma smågrälade på honom för att hon fått putsa hans fönster och fixa till städningen på sluttampen, så vi pratade litet om varför män inte kan städa - jag påstod att det i så fall beror på oss mödrar.

Siri stod på gräsmattan och kliade sig i huvudet över konstruktionen av marsvinsburen hon bygger, så jag gick ut och vi diskuterade gångjärn och låsmetoder.

Min balkong ligger alldeles vid vår port, och längst ner, så många grannar stannar till och pratar en stund när de går förbi. Jag tycker det är trevligt.

Förra sommaren var det mycket tal om min stora änglatrumpet och snart blir det nog om den fina New Dawn-rosen, som har 70 knoppar. Jag har faktiskt gröna fingrar! Men det är väl som med ungar och katter och vänner - bara man gullar och vattnar och matar litet, så blir det så bra. Det behöver inte alltid vara så komplicerat.

I eftermiddag ska jag köra till Uppsala på studentuppvaktning. Dags att göra sig i ordning för det.

Förresten, usch för mig, som inte vågade mig till bloggträffen i torsdags. Nästa ska jag gå på...

No comments: