Tuesday, June 12, 2007

Avslutningseftermiddag

Avslutningen avklarad. Strålande solsken och barn i ljusa kläder. 6:orna är sååå coola att de knappt kan sjunga. Fast mest osäkra, skulle jag tro - en del ser ut som om de vore 15 år och en del 10. Mest fördelar det sig så att tjejerna ligger i den första delen och några killar i den andra.

Tack och lov att man slipper vara tonåring en gång till. Kanske skulle man klara det bättre nu när man vet hur det känns. Nej, det var dumt tänkt. En del av det som händer beror ju på osäkerhet beträffande vem man är, vilken plats man ska ha/ta, vilken roll man ska spela, eller om man är vuxen eller barn. Även som vuxen kan man ju känna osäkerhet ibland, men då har man ju strategier för det, tack och lov!

Himlen är grå, svalkande vindar sveper över träden. Fågelungarna piper - svårt att avgöra vad det betyder. Hjälp, hihi vad kul jag har, mamma kom hit, jag är hungrig eller kan man få flygassistans hitåt...

Fick en spännande bok av en av mina tunisiska elever: Främlingens säng av Mahmoud Darwish. Det är "...en diktsamling om modern kärlek med anknytning till gamla bröllopssånger från Främre Orienten och till förislamisk arabisk poesi."

Jag började läsa arabiska för ett och ett halvt år sedan för en kvinna som undervisat på universitetet i Khartoum. Tyvärr blev hon långvarigt sjuk, så allt avstannade. Några enstaka ord minns jag och det lilla jag kunde läsa har helt fallit i glömska, så nu får jag väl börja om igen. Jag lärde mig skriva parallellt, vilket jag tyckte gjorde att det gick långsamt, men förmodligen finns inget annat sätt - om man inte flyttar till ett arabisktalande land förstås.

Jag ville lära mig arabiska för att jag tycker språket är vackert och särpräglat och att jag har hört poesi läsas på arabiska. Dessutom ägnar man sig tydligen åt helt andra ämnesområden, i sin poesi, än vi i västerlandet gör. Skriftspråket är oerhört vackert och dessutom logiskt och enkelt uppbyggt.

Skriver förmodligen en drapa om boken när jag läst den. Nu ska jag lägga mig skafötters med sonen i soffan och läsa. Han ligger redan där och läser och nynnar på musiken ur bamsefilmerna, den man hör när Bamse kommer och den lustiga mansrösten präktigt berättar om vad Bamse gör för något rättskaffens denna gång.

4 comments:

Det Mörka Hotet said...

A'Salaam Melekhum!

Min bror kan både klassisk arabiska samt den modernare varianten - plus persiska, urdu, sindhi, punjabi och engelska...själv kan jag bara östgötska!

Samuel

Amber said...

Nejmen, skojar du?! Hur kommer det sig att han kan alla dess språk?

Och vad kan du mer än östgötska? Lika många språk som din bror, eller?

Hur nära ligger klassisk och modern arabiska varandra?

Bloggblad said...

Ta al, habibti! Jalla, jalla!

Så har mina arabiska elever lärt mig säga när jag ska hämta dem. Ja, jalla jalla kunde jag redan.

Arabiskkollegan jag har, säger att man skriver en sorts arabiska och talar en annan - den senare kan då vara i helt olika dialekter.

Vi har vår avslutning i morgon. Jag är laddad och har testat synthen.... som är mycket svårare att spela på än ett piano.

Amber said...

Bloggblad: Vår musiklärare vägrade spela på synth, så vaktmästaren fick släpa ut ett piano - i år hade vi avslutningen ute för första gången för år 4-6. Den ledde jag f ö.

Mötte en förälder i går - till en elev jag inte har - som sa att hon tänkt på det jag sagt under avslutningen när hon gått på stranden dagen efter. Sådant gör mig glad, jag vill gärna påverka.