Monday, June 18, 2007

Bilder från Grünewalds villa

Den nedanstående bilden tog jag när vi, i fredags, satt i solskenet och arbetade med vår utvärdering. Till höger i bilden ligger Restaurangholmen, bron till den går från Grand Hotel. På Restaurangholmen bygger man nu bostäder bl a efter år av diskussioner och överklaganden. Personligen tycker jag det är bra att man bebygger, till en viss gräns förstås. Bara man lämnar yta för allmänheten att promenera.

De gamla kallbadhusen, ett för herrar och ett för damer, är upprustade och används flitigt - åker ni ut till Saltsjöbaden någon gång, så bada gärna i dam- eller herrbadet. Nä, man kan inte välja något annat än sitt eget kön när man väljer var man vill bada. Ifall någon började drömma...


Grand Hotel syns från denna balkong, belägen ganska högt uppe i huset.



Trappan upp till tornet. Den knirrar ordentligt när man går i den.



Hela huset, i stort sett, är belagt med brunmålad fjällpanel (tror jag det heter). Just nu håller man på att skrapa varenda fjäll på panelen och måla om. Ingen avundsvärd uppgift, vare sig skrapandet eller den höga höjden. Hu!



I detta vackra hus har jag både haft utställning och 50-årsfest. Det är en ynnest, tycker jag. Bilden jag länkat till är nu i färgerna något inaktuell - det blir varmare färger framöver. Mörkgröna balkonger t ex, vilket syns på nedanstående bild.














4 comments:

Inkan© said...

Vilket vackert ställe att ha en arbetsdag på! Blir sugen på att åka ut dit bara för att njuta av miljön.

Mitt kontor brukade en del år åka till 'Vår Gård' i Saltsjöbaden. Ochså gammalt, kultur och vackert.

Men mest har jag njutit på utbildningsdagar ute på Bosön. Det stället älskar jag - både kultur och motion:)

Anonymous said...

Det finns så många fina ställen i Stockholm, så många utflyktsmål...

Målar du, Amber - och har utställningar?
Kanske har du satt in något på nätet också...?

Amber said...

Inkan: Ja, Vår Gård är vackert, med en fantastisk konstsamling!
Tror inte jag har varit på Bosön någon gång.

Carulmare: Några målningar finns det i bloggen t ex här

http://graa-roed.blogspot.com/2006/10/det-blir-en-kall-natt.html

och här

http://graa-roed.blogspot.com/2006/09/mnsklig-stllning.html

och här

http://graa-roed.blogspot.com/2006/08/mlning.html

och här

http://graa-roed.blogspot.com/2006/08/mlning.html

Det finns fler någonstans under 2006, men du ser något nu iaf.

Anonymous said...

Jag tycker om dina tavlor, särskilt den sista. Det är en sådan fin spänning mellan färgerna!