Friday, August 24, 2007

Arbetet har dragit igång - nu på allvar

Nu har A Thousand Splendid Suns, som jag skrev om tidigare, kommit på svenska under titeln Tusen strålande solar, här recenserad i SvD den 23 aug, dvs igår. Den som inte vill läsa på engelska har nu chansen att, på svenska, läsa något annorlunda och spännande. Jag har den i färskt och mycket positivt minne!

Första veckan med eleverna är slut. Det varma vädret har gjort att luften stått stilla i klassrummet, men eleverna har tappert kämpat på trots detta. De har nu börjat läsa spanska, franska eller tyska, vilket många tycker är spännande.

Kollegiet har sina egna ämnen som är spännande - skolverket kommer att besöka oss två dagar under nästa vecka. För mig, som själv är ute och gör skolobservationer ett par gånger varje år, är det inget nytt - de tittar på precis samma saker som vi gör. En skola som jag observerade, ja, vi var två observatörer förstås, hade haft skolverket på besök samma termin och det visade sig att vi såg precis samma saker som var bra, speciellt värda att lyfta fram, och samma saker som behövde förbättras. Skillnaden mellan skolverkets inspektionoch en skolobservation är bl a att vi inte tittar särskilt på hur skollagen följs. Båda ser dock på hur Läroplanen och andra styrdokument följs, samma punkter följs under en inspektion/observation. Punkterna är de som finns som huvudrubriker i Läroplanen, dvs:

  • Normer och värden
  • Utveckling och lärande/kunskaper
  • Ansvar och inflytande för barn/elever/studerande
  • Skola och hem (gäller inte vuxenutbildning)
  • Övergångar, samverkan, omvärld och utbildningsval
  • Bedömning och betyg (gäller inte förskolan)
  • Styrning och ledning

Rapporter kan man läsa på följande kommuners hemsidor: Tyresö kommun, Sollentuna kommun, Värmdö kommun, Uppland Väsby kommun, Ekerö kommun, Salems kommun och Nacka kommun - den senare är min ju hemkommun. Man får f ö inte observera i sin hemkommun.

Sonen har sin egen spänning. Han har börjat med slöjd idag för första gången. "Jag kommer att förbanna Gud om jag inte får syslöjd!" sa den den lille gossen dramatiskt för några dagar sedan. Nu blir det inget av med det, om det nu gjort någon skillnad, för han fick textilslöjd. I början av nästa vecka ska han iväg på sin första lägerskola, sova borta från mamma och pappa. Inget som oroar honom - förstås. Mamma är litet småängslig - förstås. Men bara litet. Jag har hört att andra barn klarat av det...

Återgår till den blekrosa, stillastående kvällen ute. Jag ser att hängbjörken vajar en aning i de yttersta spetsarna.

3 comments:

Visionary soul said...

Intressant, det du berättar om skolan och kvalitetsarbetet! När man ser att det fungerar, att man är överens om vad som är bra och vad som behöver förbättras, har en samsyn på kvalitetsarbetet, så kan jag tänka mig att det är jätteroligt att jobbba med inspektioner och med Skolverket! :-)

Och din underbara son... hur kan han bara vara så mycket "personlighet", när han är såpass ung... visst är det ändå ganska ovanligt? Förbanna Gud, om han inte få textilslöjd... det verkar ju inte vara en siffra med den pojken som är "könstypisk", eller "kollektiv" överhuvudtaget - och han verkar vara så himla trygg med att vara den han är! Det är så himla härligt att höra - världen behöver fler original!!

Tack för att du berättar, och glädjer! :-)

Amber said...

Visionary Soul: Ja, kvalitetsarbetet har bevisligen ökat kvalitén på många håll - både för personal och elever. Man gör numer ett s k spindeldiagram över punkterna jag räknade upp - personalen på skolan som ska observeras gör sin bedömning innan vi kommer och sedan gör vi motsvarande bedömning. Väldigt ofta stämmer det mycket bra överens, vilket ju är ett tecken på att vi ser "rätt" saker.

Vad roligt att du ser att han inte är kollektiv eller könstypisk, i huvudsak. Han går sina egna vägar, är ytterst viljestark. Jag har slutat fråga var han får allt i från, accepterar att han i mångt och mycket är kunnigare än mina elever i år 6 och läser svårare böcker tex, både på engelska och svenska.
Det är ju inte bara fördelar med ett så viljestarkt barn, men jag vet ju att det finns många sätt att leva, så jag hänger på där jag inte MÅSTE styra.

Vad härligt att få glädja!!

Lena said...

Kul att du också sysslar med sådant- jag med... förr inte nu längre. Förutom att det är ett hjälpmedel för skolutveckling, så tycker jag att det är väldigt lärorikt för mig också.

Det är så roligt att läsa om din son. Mina flickor är ju rätt mycket äldre och tyvärr så tappar man en del guldkorn med tiden