Sunday, August 19, 2007

Stilla nattsudd

Svalka på balkongen, nattljud ur mörkret - mopeder, ungdomar som skrattar och pratar långt borta, raketer smäller som små knallar, bilar som väser förbi på Stockholmsvägen... Jag röker långsamt en cigarill och njuter av himlens mörker, de smala grålila molnen och den ensamma stjärnan rakt ovanför tallens topp.


Hämtar kameran och tar en bild av grannens ljuslykta där ljuset fladdrar på hennnes balkong. Katten stryker mot mina bara ben.




Och nu lägger jag mig och läser med en smak av augusti i kroppen.

11 comments:

Lena said...

Det andas harmoni :)

Lyckliga Grodan said...

sammetsnätter..
och en katt mot benet..

härligt...

qi said...

Det enkla är ofta det vackraste och skönaste. Stilla augustikvällar skall behandlas varsamt...

Vackert beskrivet.

Eleonora said...

Efter städ av källare och garderober - underbart och skönt avkopplande med en cigarill - det är du väl värd! Kram Eleonora

Bloggblad said...

Och jag känner precis din augustikänsla när jag läser dina ord.
Fast här idag känns det som sen september i luften...
Och j---a grannen har lagat sin 1000-wattare i flaggstångsknoppen så alla utsikter om att se stjärnenätter är borta...

Amber said...

Panter: Ja, det kändes verkligen harmoniskt!

Lyckliga Grodan: Mmm, sammetsnatt, sammetskatt...

Qi: Håller alldeles med - det enkla är det skönaste.

Eleonora: Slutet av städningen är hopplös att få ihop - massor av saker som inte passar någonstans.
Kram på dig med!

Amber said...

Bloggblad: Framåt morgonen var det nog mer september här med, men midnatten var ljuvlig.

Vad är det för en knäpp granne som har en lampa i flaggstångstoppen/knoppen? Whats the point? Precis som du säger, saboterar det ju alla stjärnenätter. Ni har inget luftgevär som kan slinta litet?! :-/

Evas blogg said...

Vilken fin beskrivning av din kväll!

Amber said...

Eva: Tack, Eva! Det var nästan magiskt.

Det Mörka Hotet said...

När jag ser den där bilden så tänker jag på kinesisk film - sådär suggestivt berättad: vackert!


DMH/Samuel

Amber said...

DMH: Åh, tack! Suggestivt är bra - det väcker reaktioner. Jag älskar att påverka!