Monday, September 17, 2007

Problemlösardjävulen tar över

Samuel pratade i telefonen och tryckte på någon/några knappar på tangentbordet på min laptop - och vips vreds hela skärminnehållet en kvarts varv. Nackspärrsläge!! Bara medan jag skulle försöka fixa det fick jag ont i nacken.

Inget funkade. Ringde x-et som är duktig på datorer. Han hade aldrig hört talas om problemet, men gav ett förslag som jag provade. Icke. Ringde en av våra datorexperer på jobbet. Icke. Bad mig ta med datorn till jobbet i morgon.

Skam den kvinna som ger sig. Jag kände tävlingsinstinkten/problemlösarinstinkten ta mig i besittning. I nackspärrsläge satt jag och tryckte och upptäckte flera olika saker man kan göra, som jag inte kände till. Men löste problemet det gjorde jag inte - på en god stund.

Hittade en rubrik som hette Hjälp och support, men det brukar jag aldrig ha någon hjälp av. Tittade litet på rubrikerna och fann en rubrik som gällde systemåterställning. Klickade vidare och där stod det att man kunde återställa datorn till ett tidigare läge man valde själv eller då datorn tydligen har återställts eller uppgraderats, jag vet inte. Dock var den angivna tidpunkten strax efter klockan tre i i går natt, så... Och hipps vipps vällingsäck, så var datorn som vanligt igen!!

Shit och Chanel vad jag är duktig! Tänkte skriva att jag känner mig duktig, men jag tycker faktiskt att jag ÄR duktig i det här fallet. Så det så. Tjopp, vad glad jag är!!

8 comments:

Bloggblad said...

Heja dig! Eller, som min man brukar skandera när jag ropar på datahjälp: KVINNOR KAN!

Amber said...

Haha! Tänk om vi skulle ropa MÄN KAN! efter varje gång en man lyckats. Hihi. Eller tänk dig en mässa som kallades Män kan. Det finns en underton där...

Det Mörka Hotet said...

BRA gjort!

Liknande problem har jag ställts inför men när jag väl hittade återställningsmenyn så var min lycka fullständig.


DMH/Samuel

Eleonora said...

Jag säger ju hela tiden är du är duktig - nu har du väl fått beviset i alla fall. Ha en skön dag efter denna jobbiga natt. Håll huvet´ rakt och kom igen på lördag. Kramkram

Amber said...

DMH: Visst är det härligt att lyckas! Och då spelar det ingen roll om man är kvinna eller man.

Amber said...

Eleonora: Ja, jag kommer igen på lördag. ;-)

Visionary soul said...

Lysande, Sickan! :-) Åh vad roligt det är när man lyckas med sånt där som liksom är "omöjligt"! Har heller aldrig hört talas om att allt på skärmen kan vridas ett kvarts varv... så nu har jag också lärt mig något nytt, fast jag vill absolut inte lära mig hur man gör det! ;-)

Amber said...

Visionary Soul: Litet lysande var det allt. :-) Nej, vi vanliga verkar kunna undvika att vrida bilden ett kvarts varv - tack och lov.