Sunday, April 18, 2010

Söndag bara

Tittade i kapp de tv-program Samuel är med i på UR. Här är det som han och klasskompisen Elvira åkte till Värmland i, temat är Om rädsla: http://www.ur.se/play/155070 , 4 minuter in i programmet kommer de två.

Sedan var han med i Mega -Ordstormprogrammet som har tema Arg http://www.ur.se/play/155071 också, 10:30 in i programmet börjar den del där Samuel och Elvira är med, liksom Samuel bonusmamma. Hon står i skrivartoalettkön före honom. Hon har en så behaglig röst, tycker jag.

Programmen sänds tisdagar 19.20 i UR, vilket är i samma kanal som SVT24 sänds. Jag har ingen koll på vilka program Samuel är med i mer än de två jag nu nämnt.

I övrigt förbereder jag, mest i tanken, ombyggnad av badrummet, vilket kommer att ta 5 veckor, hej och hå. Då ska jag ta ner det fina draperiet i hallen. Jag valde länge och funderade hit och dit vad jag skulle ha - tycker mycket om tyger, gärna dyrbara, tjocka. Bestämde mig för tjock sammet med råsiden på baksidan och att låta sy det, inte sy själv, för en gångs skull. Samuel, som är färgsäker hjälpte mig att välja färger. Det blev mullvadsfärgad sammet och turkost råsiden. Tanken var att man skulle mötas av det turkosa när man kom in, men Samuel tyckte det var för trist med mullvaden inåt. Han ville att jag skulle vända så sidenet var inåt. Det visade sig vara ett smart drag!


Nu möts man, när man kommer in, av det mullvadsfärgade som "pratar" med dörrarna längre in och sammeten som gör den lilla avklädesdelen av hallen varm och mysig och varje gång man passerar igenom resten av hallen - det måste man göra för att ta sig till de olika rummen - så gläds man åt det turkosa, pigga.

Litet av det mullvadsfärgade tittar fram eftersom kanten viker sig så elegant - alldeles av sig själv faktiskt.

5 comments:

Elisabet. said...

Det här med röster är speciellt.

Verkligen speciellt.

I min ungdom hade jag en kamrat från Stenhamra i Solna. Vilken otroligt vacker röst hon hade och HAR. Själva dialekten, tror jag.

Anna said...

Jag har aldrig haft draperier, men tycker att det är fint när andra har det. Själv är jag nog för dålig på att dammsuga katthår, så det skulle bara bli lurvigt i nerkanten. Ovanliga färger i kombination, kul när någon vågar ta ut svängarna. Vad blir det för något i badrummet då?

Amber said...

Elisabet: Ja, röster är viktiga. Oftast tänker man inte på dem, men emellanåt reagerar man starkt, antingen positivt eller negativt.

Anna: Jag har alltid tyckt att det är kvävande och tantigt, trots att jag tycker om textilier. Har så småningom insett att det inte behöver vara blommigt eller kvävande.

Vi har ju katt och kommer till sommaren också att ha hund, om allt går som planerat. Men det verkar lugnt just nu på katthårsfronten.

Nytt vitt, rektangulärt kakel, blåturkost mosaikgolv med golvvärme, inmurad stor spegel, nytt tvättställ, badkar och toastol. Den senare ska inte ha rör på utsidan också - har aldrig begripit varför toastolar ska se likadana ut på utsidan som på insidan. Det är bara hopplöst svårstädat. Usch!

Bloggblad said...

Vad månde bliva av detta begåvade barn? Sjunger, spelar och agerar... Bara att gratulera er båda två.

Jag håller med om att den färgglada sidan bör vara inåt!

Amber said...

Bloggblad: Jag brukar säga att det redan är...

Vad bra att du håller med om att den fina sidensidan ska vara inåt! Det är riktigt njutbart!