Tuesday, December 20, 2005

Jul
Nä. Det känns inte så. Och är man antijulpysslare, alltså antitillverkajulpryttlar, så skäms man nästan. Ja, eller i alla fall jag. Det blir ju mest skräp, trots allt. Jo, jag vet att det är processen som är viktig... Pysslar med sonen, så den delen är väl ok.

Alla trevliga glöggpartyn som tidningarna är fulla av - har folk verkligen dem? Hur har de tid? Och hur orkar de vara sociala? Jag har allt kvar inför julen och är ändå helt slut, eller ganska ordentligt trött, om man nu inte ska överdriva. Nja, några julklappar har jag köpt, men i övrigt - när skulle jag ha hunnit göra något? Begriper inte varför jag har dåligt samvete.

Längtar mest efter att få läsa. Har en försvarlig hög. Tre böcker på cd också, bl a "To the lighthouse" av Virginia Woolf. Jeanette Winterson har visst kommit ut med något nytt. Hennes böcker älskar jag. Ska skaffa Wintersons och Georg Kleins senaste. Samuel skulle få Guinness rekordbok, men den fick han av Siri igår, så det får bli något annat. Han har lärt sig en del nytt ur rekordboken sedan igår kväll - tvångsäta, lösgom, Cessna (en man som bl a ätit en sådan), gallsten, njursten. Och eftersom sonen läser högt för mig i bilen har jag lärt mig, än en gång, att somliga människor är helgalna och förtjänar att finnas med i Guinness rekordbok!

Nu ska jag hämta sorken på fritids och åka hem och vila innan kvällens avslutning i kyrkan. Det blir litet mycket kyrka nu. Sjöng tre timmar på lördagen och i stort sett hela söndagen, då vi förutom genrep gav två julkonserter. Det är rätt härligt att sjunga för en fullsatt kyrka. Två körer var vi, så det ljöd nog rätt mäktigt stundtals. In the bleak midwinter... Ooooh.

No comments: