Thursday, December 29, 2005

Seg morgon med Samuel, chokladmustaschmannen

Samuel och jag har en tendens att fnissa oss genom kvällarna, ju senare desto mer fniss. Visst, ansvaret är mitt, en sjuåring kan ju inte lastas för att vi (han) inte kommer i säng i vettig tid. Det får i alla fall vissa konsekvenser för morgonen dagen därpå (s k redundant info). I morse/idag vaknade vi vid halv elva och kom upp ungefär kvart över.

Ingen bio idag, allt vi ville se går tidigt på dagen. Klockan är halv två och vi sitter fortfarande i morgonrock. "Och pyjamas," tillägger Samuel. "Ska du inte ta bort punkten?" Hmm, inte får man bestämma sina texter själv längre. Så går det när man skaffar barn, läskunniga och fulla av åsikter vid tidig ålder. Rätt åt mig!

"Sitt inte på toa hela dagen!", säger jag till sonen som sitter där och spelar Gameboy. "Jag ska inte sitta på toa hela vintern!" får jag till svar.

Vinden viner, snön virvlar runt knutarna och rutorna är täckta av flimsig snö. Nu ska vi ut och hyra film på bensinmacken - vi ska GÅ! Bilen behöver vila, det behöver inte vi. "Nej, du skojar, mamma!" säger Samuel med uppgiven röst. Han tjuvläser fortfarande, nja, tjuv och tjuv - han sitter på en pall som han mödosamt släpat hit.

Nej, min son, jag skojar inte! På med täckbrallorna! Det blir popcorn till filmen.

2 comments:

CV said...

Orkar du går ut i snöstormen idag är du värd att gå på bio. definitivt.
Själv håller jag mig inne och kikar på tv, tror jag. Eller letar reda på någon dvd jag inte sett för många gånger än.
RS
kulturbloggen.com

Amber said...

CV: Vi gick i snöeländet. Sjöblöta blev vi, men å andra sidan hyrde vi tre filmer! Så till slut blev det tv här med. Fast du hade det nog enklare. Vi var ju ute en timme först...