Monday, January 30, 2006

Blandad helg
Sonen hade såsat med skolarbetet, vilket innebar att jag fick ta fighten hemmavid. Vovoj. Jag märkte så tydligt hur han hittade på allt möjligt för att slippa skriva. Det märkliga är att han stavar lika bra som en duktig vuxen, både på engelska och svenska, och textar otroligt prydligt. Man tycker att han borde veta det och vara nöjd och glad. Nähä, det tycks inte på verka hans syn på det egna arbetet alls. När jag berömmer honom för att han skriver så snyggt, eller läser så otroligt bra (han har läst sedan han var 3,5 år, så han har haft tid att träna) så säger han mycket väluppfostrat "tack så mycket", men ser inte ut att känna sig så duktig. Ville jag vore psykolog! Eller vid närmare eftertanke - det kanske hade varit värre då?! Just nu läser han i alla fall "Den stora spökräddningen" av Eva Ibbotson och tycker att den är jätterolig. Och det är ju bra!

A propos såsat - grannen spydde ner från sin balkong natten till lördagen. Varför? Fråga inte mig, det var inte jag som gjorde det. Han mådde väl dåligt. Eh. Nå, jag hade rutorna fulla, liksom balkongräcket och övriga balkongen. Satte handen rakt i geggan. Innan jag fattade vad det var... Och när jag fattade vad det var... Good God så fruktansvärt rasande jag blev. Om jag hade haft den djäveln där hade jag slagit ihjäl honom på stört! Ja, men nu visste jag ju inte vem det var, så jag var absolut tvungen att lugna ner mig och skriva en lapp att sätta upp i trappuppggången: "Den som spytt ner mina fönsterrutor och min balkong anmäler sig snarast för rengöring av alltsammans!" Vid det här laget var jag mest ledsen. Träffade på grannen omedelbart ovanför mig, när jag skulle sätta upp lappen. Hon skulle ut med lilla Elvis i barnvagnen. Jag frågade om de haft fest och förklarade äckleriet för henne, någorlunda lugnt. Ha, det var hennes man! Och förklaringen från henne och senare från hennes man stämde inte med varandra, vilket jag egentligen skiter i.

Det var inga problem att få den generade grannen att rengöra eländet, som jag självklart absolut vägrade att ha något att göra med. Jag fick en bukett tulpaner och löfte om en flaska vin. Hmm. Men det är ju över nu. Urk.

I övrigt har sonen och jag spelat Monopol - får nog bli litet elakare i spel med honom framöver. Annars kan han ju få för sig att jag är en big looser.

Ja, så har jag med de övriga altarna övat Rachmaninoff i tre timma mitt på den vackra söndagen. Men nu är det väl tusan om någon ska tveka eller sjunga fel någonstans i morgon på konserten.

Avslutade helgen med att läsa vidare i "Ptolemy´s gate". Läste mellan 3 och 5 i natt också i stället för att ligga vaken och vrida mig med omöjliga tankar på allt och ingenting.

No comments: