Thursday, January 26, 2006

Solen skiner på liten mänska
Det där fallet jag skrev om, som jag skulle ta upp hos psykologen - det var inget skolfall egentligen, eller jo. Det gällde min son. Resultatet blev vad man kunde vänta sig: i princip var allt mitt fel. Okej då, problemet är i så fall större än att en psykolog kan fixa det med några goda idéer.

Sjöng Rachmaninoff med den ryska manskören i tisdags på kyrkslaviska, vilket innebär att det inte är vanliga ryska uttalsregler som gäller. Spännande att få det att låta som ryska, några ovanliga ljud tillkom. Det tecken man ofta ser i spanska, ~, sedilj heter det väl, förekommer ofta i texten. Och ch långt ner i halsen, som i arabiskan nästan.

Fick kämpa en del med min syn på ryssar. Med modersmjölken fick jag rysshat, de sköt mina morbröder och tog mammas barndomshem under finska vinterkriget. Jag vet med huvudet att det inte var de ryssar jag träffar idag, men det man ger sina barn sitter hårt, uppenbarligen. De sjöng dock fantastiskt, det kan man inte förneka.

I eftermiddag ska jag få utbildning i lärarnas kollektivavtal - känns lagom lockande en så här solig dag. Men vilken dag är sånt lockande, då? Jag behöver ju kunna det. Får väl föra ordentliga anteckningar och se till att jag inte blir alltför arg - den som utbildar oss är företrädare för arbetsgivarna...

En kort promenad på lunchen hinner jag nog med - i soooolen.

No comments: