Saturday, August 12, 2006

Ledighetens sista skälvande...

Det här är nästan det bästa på året, förutom september och oktober och slutet av maj. Absolut sista dagarna på sommarledigheten, man måste styra upp, göra i ordning, en lätt, mycket lätt aning av höst i tidiga morgondoften. Årstidens osäkerhet i pendlandet mellan sommar och höst, som tonåringens första vacklande mellan barn och vuxen. Mmmm... Jag älskar det!

Sonens bästa kompis och granne har kommit hem från sin sommartillvaro på Hallands Väderö och nu sitter de klistrade intill varandra och spelar Gameboy och bygger Bioniclegubbar, medan jag sitter i min säng i mitt vita spetsnattlinne (som jag köpte i sydfrankrike), med frukostkaffet och läser Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor" i lugn och ro - nästan. Då och då får jag hoppa upp och leta efter små Bionicledetaljer eller öppna någon burk som är hårt tillsluten, fylla en bytta med vatten eller bara medla lite.

Nu förstår jag varför Larssons bok är så populär - han skriver/skrev otroligt bra. Verkligen en förlust att han inte fick fortsätta.


En hastigt på kommen haiku:

Doftande nattmörker

änglatrumpetens vithet

slösar fuktsöt parfym

2 comments:

Anonymous said...

...och du är att avundas. Du har del II i Milleniumserien kvar att läsa: Flickan som lekte med elden!
som är ännu bättre.

Amber said...

Ah, det gläder mig! Jag tycker det är så svårt att hitta böcker som man inte vill släppa.