Thursday, November 02, 2006

Morgonens mammaepitet och en bra modeadress

Sonen vaknade för en stund sedan och ropade på mig, låg och myste när jag strök honom över huvudet och pussade. Efter en stund lade han sig på rygg, tittade på mig med sina stora blå och sa:
"Mamma, är du en rackarfilé?"
Hupp, vad svarar man på det, månntro?!

Här är en underbar modeadress, som får mig att längta till New York. Vilka kläder... Och fotografen går inte av för hackor, heller. Vilka bilder!


A propos bilder - gårdagens middag blev strömming...















Jag älskar bilden av rå fisk och rått kött. Vackra färger, klart och rent och doften är ärlig. Nej inte härlig - ärlig!

7 comments:

Lena said...

Rackarfilé- det låter som något väldigt bra, det är du säkert.

Strömming..hmm... kan jag undvika dem så gör jag det.

Visionary soul said...

Jag tror absolut att du är en rackarfilé! :-) Det låter som något med fart och driv, något i stil med Lilla My, fast snällare. Det tror jag på.

Vad trodde sonen själv?

Amber said...

panter: Jo, om det är bra så går jag med på det! :-)

Jaså, du gillar inte strömming... Själv är jag ganska förtjust i det. Sonen med.

visionary soul: Din teori om vad en rackarfilé är låter väldigt likt mig. :-)
Sonen säger att det är när man skär bort en rackarfilé från en själv och sätter den på ett litet starkare ställe, så man får högre rang som rackare. En rackare är en buse.
Ovanstående enligt sonen - jag har just berättat om medeltidens rackare, som var hästslaktare.

Linda said...

Jag älskar också fisk, i alla de former, men rensa.... Nä, det finns de andra som är duktiga på ;)

Amber said...

lindalotta: Jag älskar fisk! Och jag tycker mycket om att rensa den också! Rent och svalt! Men det är ju bra att man är litet olika...

Elisabet. said...

Här är en som älskar fisk, men även bilder av fisk.
I Turkiet tog jag massor av såna, - bilder - hos en fiskhandlare.

Likadant av slaktade fårkroppar som hängde ..., på nåt sätt är det just som du skriver, så ärligt.

Amber said...

elisabet: Undrar om det är vårt väldigt nordliga ursprung som gör att vi uppskattar just detta? Jag går gärna i saluhallar och njuter av anblicken av fisk och kött, och numer gör jag precis som du - tar bilder.

För länge sedan funderade jag på hur det skulle kännas att ha en klänning av rått kött - några år senare ställde en konstnär ut just en klänning av rått kött hängande på en galge... Märkligt.