Thursday, November 23, 2006

Teaterkväll

Kom just hem från Dramaten där jag såg Valerie solanas ska bli president i Amerika, en rätt stark, och sevärd, föreställning om kvinnan som skrev SCUM-manifestet. Köpte Drömfakulteten, pjäsförfattarens bok om Valerie Solana. Den säljs för 40 kronor på Dramaten där man köper kaffe... Smart initiativ.

Kom att tänka på Ulrike Meinhof, när jag såg pjäsen. Hon var också en självförbrännande kvinna med extrema politiska idéer, minst sagt. Läste en del om henne och hela Baader-Meinhofgruppen när jag var i 20-årsåldern.

På teatern träffade jag flera människor jag känner, bl a träffade jag en gammal pojkväns f d fru, en psykolog som är väldigt 70-talig fortfarande. Hon kom också att tänka på Ulrike Meinhof.

Pratade litet med Vassilis Bolonnassos om att jag ofta lyssnar på hans radioprogram, Alltid på en söndag, till helgmorgonkaffet i sängen, men att jag ibland skäller på honom och tycker han kunde vara en roligare gubbe. Han berättade att på söndag ska han spela något ovanligt av Vivaldi, så då skulle jag lyssna extra noga. Då får jag väl göra det då. Det är egentligen hans fru jag känner, vi har jobbat en del ihop - en ytterst engagerad och kunnig bibliotekarie som arbetar mycket med att få invandrare att använda biblioteket och engagera sig i det svenska samhället. En riktig eldsjäl är hon!

Till dundrande rockmusik körde jag sedan hem i regnet. Nästan otäckt att köra på en svart, tom och regnvåt motorväg. Väntade bara på att någon från baksätet skulle stirra på mig i backspegeln. Möttes av en senkvällspigg katt, som just nu rusar runt som en galning med svansen rakt opp - och själv ska jag gå och lägga mig.

5 comments:

Anonymous said...

Jag läste aldrig boken - men såg ett TV-program en gång om Valeri Solanas...hon verkade så märklig och så tragisk. Jag begrep aldrig om hon var så extrem som det verkade eller om allt skulle ses som en drift.
Jag fick en känsla av att hon var lite knäpp. (förstörd av droger)

Amber said...

Pjäsen visar också att hon var märklig - och att drogerna påverkade en hel del. Hon verkar ha haft en tragisk uppväx, surprise surprise...

qi said...

Hallå! Vart tog du vägen? Hoppas allt är bra med dig...

Lena said...

Undrar jag med...

Amber said...

Kära bloggvänner! Det värmer att ni märker att jag är borta. Nej, det har inte varit så bra, mycket stress ont i magen, inte sova... Nu har jag fått magmedicin och ska försöka ta det lugnt - hur nu det ska gå.

Kram på er!