Thursday, April 12, 2007

En perfekt röra

Panter skriver på sin blogg om oordning. Kände igen mig direkt! Min f d svärmor, sonens farmor och numer mina goda vän Åsa, sa en gång att om jag ser en tom yta belamrar jag den genast med papper, böcker... Samuel säger likadant. Och sant är det.

Jag läste i DN om en bok som kommit ut i USA, A Perfect Mess: The Hidden Benefits of Disorder: How crammed closets, cluttered offices, and on-the-fly planning make the world a better place, here a review, som säger att "stökighet är inte bara en dålig vana, utan kan vara en tidseffektiv och vinnande modell. Olika sorteringssystem däremot rikserar att bli riktigt tidsödande - att införskaffa och installera, liksom att upprätthålla, visar boken författare Eric Abrahmson och David H Freeman." Också det sant.

"People tend to imagine that they are getting the most out of their brains when their thoughts are well organized and focused, when they are able to clearly spell out their goals and intentions, and when the confusing world around them has been sorted out to a distinct scheme. But actually, the mind is built around disorder on several levels, ranging from the processing of raw data to the juggling of complex data. Our brains evolved to think in a messy world, and sometimes when we insist on thinking in neat, orderly ways, we're really holding back our minds from doing what they do best." Absolutely true!

"Oordning lämnar dessutom öppet för diverse gynsamma och slumpartade sammanträffanden. Hade det inte varit för Alexander Flemings notoriskt stökiga kontor hade han aldrig upptäckt penicillinet tack vare mögelsvamparnas angrepp på bakterierna." Sant.

"Oordningens förespråkare får dessutom stöd av flera studier, varav en visar på ett samband mellan ett stökigt skrivbord och en hög lön." Jaså!

Funderar på att röra till det än värre...

8 comments:

Bloggblad said...

Å, tack för dessa trösterika ord! Jag ska skriva ut och hänga upp på väggen, tror jag.
För jag som hade så himla fint och välordnat för exakt en vecka sen, har totalt kaos igen...
Men i hjärnan har jag nog bättre ordning - det är nog därför jag lyckas lura folk att jag är en ordningsam person.

Amber said...

Så fungerar jag med- mycket strukturerad i hjärnan, när det behövs. Jag brukar t o m säga att jag älskar struktur. Det gör jag - när det gäller att komma fram till något som har med tankeverksamhet, eller skrivande att göra.

Om jag hade varit strukturerad i alla avseenden hade jag aldrig kunnat måla. Jag har trots allt fått ihop till tre separatutställningar, varav en riktigt stor, med hjälp av stundens ingivelse OCH struktur ihop!

Som vanligt - det finns inga enkla sanningar.

Lena said...

Jag kan bara le; min rektor anser mig vara ett under av struktur...han ser å andra sidan inte mitt skrivbord så ofta...

Har citarat min ena dotter i ett svar på min blogg; det är också en trösterik mening, om man vågar ta så stora ord som geni i sin mun...

Alla stökiga tillönskas en trevlig dag!

Det Mörka Hotet said...

Jag har varit en ordningssam person de senaste 30 åren fram tills ett kvartal sedan då jag ämnade prova på att "släppa efter" lite och inte ha samma superkoll hela tiden.

Vad hände?

I mars fick jag börja ta tag i saker och ting då allt nästan gått över styr - sent inlämnad forskningslitteratur, kvitton och garantipapper i en märklig härva för att inte tala om diverse mejl jag trott mig ha svarat men där personerna fortfarande inväntade sig några rader från min sida.

NO MORE Mr. Sloppy Joe - back to basics!


Samuel

Amber said...

DMH: Det där verkar inte ha gått så bra. Vi är väl bara olika, vi Sloppy Joes ni Perfect Order Peters. :-) Huvudsaken alla får vara som det passar dem bäst, det tror jag på!

Amber said...

Panter: Oj då, svarade inte på ditt inlägg - f´låt.

Klart vi är genier! eller något åt det hållet, i alla fall.

Både stökiga och ostökiga tillönskas en fin och medelhavsvarm helg!

Anonymous said...

Äntligen någon som förstått den underliggande ordningen som finns i oordningen:)
Jag känner mig lite upprättad.
skönt.

Amber said...

Det är min uppgift att upprätta oordningen och föra den till de högre höjder där den rätteligen hör hemma. Nicely put,eh?