Sunday, April 15, 2007

Slött och läst

På TV2 sjunger Sting John Dowland - inte alls illa.

Själv har jag tillbringat dagen rätt slött. Bland annat under äppelträdet på bilden, diskuterande med Kristina till en kopp kaffe i solen. Dock var inte kronan grön...


Har också läst Mästaren och Margarita av Bulgakov, eftersom jag påmindes om den av dess översättare, Lars Erik Blomqvist, som jag lyssnade på i vårt lokala bibliotek igår. " Översättning - är det möjligt?" var titeln på hans föredrag. En bildad man med mycket vackert språk!

Spännngggg, sa det i min själ och så började jag , för andra gången i livet, läsa Mästaren och Margarita, det hr Blomqvist lätt generat, kallade sitt ungdomsverk, ja, alltså översättningen. Om alla hade sina ungdomsverk på den nivån, så... Den som inte läst denna vansinniga bok rekommenderas att genast låna eller införskaffa den - och ploga!

12 comments:

Lena said...

Jag har börjat två gånger och kommer ungefär till hälften, sedan är det hopplöst. Menar du att jag borde ge den en tredje chans?...Undrar det... det finns så många andra olästa böcker... Äppelträdet ser trevligt ut, snart snart är det grönt.

Amber said...

Hmm, vi är ju olika. Om det var mycket länge sedan du provade, kan det vara värt ett försök till, annars kanske det inte är något du gillar, helt enkelt. Vore jag du skulle jag satsa på något annat i stället, i så fall. :-)

Det var trevligt att sitta under kronan som grenade sig åt alla väderstreck under den blå himlen och solen.

Bloggblad said...

Den finns inte på bibblan här - jag kollade, men på bokus kostar den 21:- Jag har aldrig hört talas om den. Om Panter bara kom till hälften.... hm... hur långt kommer jag?

Jag skrev här förut, men klickade bort mig själv när jag inte klarade bokstäverna... får se om det går nu...

Det är du som målat det fina trädet gissar jag! Jag sitter under mitt äppelträd om sommaren... å, vad jag älskar det. Fast gubben min klippte ner det så fult att jag knappt känner igen det... Hoppas att det blir grönt fort.

Amber said...

Bloggblad: Ja, det är svårt att säga - man är olika mottaglig för vansinne. Men för 21 kronor kan det vara värt att "misslyckas", tycker jag.

Jo, jag har målat bilden - med torrpastell. Det är som skiss för en oljemålning jag har börjat på.

Iooo, att han klippte i ditt träd. Det är nog bättre att ta en professionell hamlare, så det inte blir som pottklippning av hår, om amatörer släpps loss. :-)

Evas blogg said...

Vilken vacker bild! Har du målat den? Är här för första gången, du har en trevlig sida. Jag återkommer! Boken har jag inte läst, kanske det är dags?

Amber said...

Eva: Välkommen till min blogg!Japp, jag har målat bilden!

Har varit in och läst hos dig med - kyrkan har har vi åtminstone gemensamt, även om jag inte anser mig kristen.

Ja, jag älskar Mästaren och Margarita. i början av boken finns en "sann" redogörelse för hur det gick till när Jesus dömdes till döden - fascinerande.

Det Mörka Hotet said...

Jösses, du inte bara skriver synnerligen väl utan även målar som en...konstär!

(Du kanske ÄR konstnär? Oops!)


Samuel ...själv är jag mest konst-ig!

Amber said...

DMH: Tja, jag vet inte vad jag ska kalla mig. Har haft tre separatutställningar och sålt bra, så... Publicerat dikter och noveller och läst min poesi på bibliotek och på Café 44 här i Stockholm.

Jag är väl en litet-av-varje-sort. Renässansmänniska, kanske. (Hmmm, det blir gammal som gatan det...)

Att vara konst-ig borde också erkännas som konst!

Inkan© said...

En av det absolut bästa romaner som skrivits! I samma klass som "Idioten" och "krig och Fred".

Och vilket vackert träd - är det du som målat. Ser somrigt och lite franskt ut.

Evas blogg said...

Nu känner jag att jag bara måste läsa den! Får jag länka till dig?

Amber said...

Inkan: Ja, du har helt rätt! Men mer bisarr.

Ja, jag har målat - roligt att du tycker om den.

Eva: Åh, jag älskar att påverka människor med allt möjligt som förhöjer livet! Vore spännande att höra om/vad du tycker om den när du väl läst den.

Visst får du länka - vad snäll och ordentlig du är som frågar. :-)

Anonymous said...

Jag blev så himla glad när du hade med trädet förra gången, så nu blev det som en glad och uppiggande present att se det igen. Tack! :-)

Mästaren och Margarita talade en gammal pojkvän så förtjust om att jag längtade efter att få läsa den, samtidigt som det kändes som en Väldigt Stor Grej. Så trots att boken hade inhandlats tog det väldigt lång tid innan jag försökte. Pojkvännen var nog redan ur bilden för länge sedan. Så började jag och ... kniggel, knaster, skrap, friktion ... kom inte många sidor utan liksom fastnade. Men en dag ska jag ge den en chans igen.