Thursday, April 19, 2007

Mycket göranden och en del låtanden

I måndags hade sonen simträning, som vanligt, men kände sig inte bra, så vi kom hem en hel timme tidigare än vanligt. När vi öppnade dörren smet katten genast ut och innan jag hunnit in efter Samuel hade han backat ut med ett förskräckt utrop. Det bara vällde ut rök ur lägenheten! Man kunde knappt se där inne.

Jag blev absolut iskall. Såg att det verkade vara värst åt köket till och gick dit - hade glömt stekpannan på plattan, plattan på trean, i stekpannan tre fiskekakor, som jag stekte när vi skulle hasta iväg.

HUR kunde jag göra så?

Har aldrig tidigare hänt. Känner mig helt död inombords när jag tänker på vad som kunnat hända. Visserligen var ju ingen av oss, förutom Momo Katt där inne, men allt annat. Att Momo inte tuppat av är underligt, så rökigt som där var. Vet inte om brandlarmet stått och gått så hon blivit lomhörd, men det var tyst när vi öppnade i alla fall. Hemskt var det!

Nu luktar det fortfarande litet rök i matrummet och i Samuels rum .

I morgon börjar jag jobba igen! Har varit och pratat med min eminente vikarie, en f d kollega som gick i pension i somras, som rättat en hel del av de Nationella proven och dessutom sorterat dem. Han är en ängel - det är mycket att göra med dessa prov, som dessutom har en så låg godkändhetsnivå att jag får raptus. Men det har jag ju kommenterat förut...
Ja, och så är det meningen att jag med kören ska åka till Mallorca och sjunga första veckan i maj. Min rektor har inte skrivit på tjänstledighetsansökan, suck...
Trasslar med Snabbt jagar stormen våra år ur Psaltare och lyra, text av Erik Axel Karlfeldt - sjunger ju numer altstämman, andra alt och det är betydligt svårare än sopranstämman för det mesta. Ave Maris Stella av Waldenby och Wikanders ljuvliga Kung Liljekonvalje är annat vi sjunger på denna resa.
Vi kommer att ge konsert i katedralen i Palma - någon som vet hur akustiken är? Det lär vara Spaniens största katedral.
För några år sedan sjöng vi i katedralen i Monte Carlo - häftig känsla. En av körmedlemmarna gjorde en inspelning av konserten och på ett ställe hörs en duns i sången - det var en av sopranerna som damp i stengolvet med huvudet - hon hade svimmat. Det gick bra till slut, hon blev litet blå i ansiktet.
Inte helt ofarlig sport, körsång...
Aaaah, jag fattar inte varför texten på nedre delen av sidan envisas med att klumpa ihop sig. Spelar ingen roll vad jag gör. Sånt gör mig ARRRG!

9 comments:

qi said...

Otäckt med branden. Vilken tur att ni kom hem tidigare än vanligt! Ibland undrar man om meningen med allt... :-)

Amber said...

Ja, jag undrade verkligen varför Samuel blev dålig just denna gång... Och dessutom var min granne precis på väg över till mig när vi kom hem, hon har min nyckel, för att låna tvättmedel. Mycket underligt.

Bloggblad said...

Fy så hemskt det kunde slutat!!! Men du har väl kollat med försäkringsbolaget om sanering? Min svärmor fick hela köket renoverat + alla kläder kemtvättade (som hängde nära) när hon fick smöret att brinna i pannan.
Morsan satte en gryta med revbenspjäll på 6:an en stund - och glömde det och gick på kafferep... Hela huset var täckt av en fet hinna när allt brunnit inne i grytan - och hon hade inte en tanke på försäkring utan sanerade själv.

Kan tänka mig att du länge kommer att vara knäsvag när du tänker på det här!

Lena said...

Fy, vad otäckt! Det är en av mina fasor. Vilken tur att ni kom hem i tid.

Körresa,Mallorca, det låter det. Hoppas rektorn hittar pennan...

Blogger, text och bilder..jag känner igen det!

Evas blogg said...

Usch, det låter otäckt. Vilken tur ändå att allt slutade bra (ja förutom röklukten). Kolla med förs.bolaget (säger jag precis som Bloggblad), vi fick källaren helrenoverad och alla kläder där kemtvättade, när sonen hade satt på spisen som stod där. En luftfuktare började brinna. Många år sen, de kanske har ändrat sina regler nu men kan vara värt att kolla. Att sjunga i en katedral låter helt underbart!

Amber said...

Bloggblad, Panter och Eva: Ja, jag hade en hyresgäst från Ungern en gång - hon lyckades glömma ett adventsljus. Fin brasa i köket blev det. Då gick försäkringsbolaget in och betalade sanering.

Jag tror inte det kommer att behövas, men har faktiskt inte kollat väggarna. Ska göra det. Tack för tipset.

Knäsvag, var ordet, sa Bull...

Inför katedralsången känner jag mest, som sonen skrattar åt, efter att ha fått fem Povel Ramelskivor i sitt påskägg av mig, "tvåleluja-aa". :-)

Elisabet. said...

Oj! Jag minns grannen hemma .. som glömde smöret i kastrullen och på spisen .. hon dömdes för allmänfarlig vårdslöshet ..
Akta dig ..-)

Dubbelörn said...

Jag är gör likadant, vet inte hur många gånger jag glömt plattan på. Har nu brandvarnare utanför köket...

Blir glad att du hittat in till mig, för då har jag ju funnit din blogg. Ögnar snabbt omkring o ser att här blir jag fast...

PS Släkt har vi väldigt lite av, eg inga alls... Så vi får väl be våra grannar hjälpa oss med att hålla koll på pryttlar o papper ;)

Kramar

Amber said...

Elisabet: Ja, det hade jag glömt att man kan få på halsen, trots attt man är olycklig nog över det som hänt. Usch!

Dubbelörnen: Fast brandvarnaren hade ju inte hjälpt den här gången - vi var ju inte hemma. Gissar att batteriet är slut i varnaren - annars hade ju katten varit lomhörd vid det här laget. Och jag känner henne - hon hade inte ringt brandkåren. :-)

Jag ser med spänning fram emot att följa er växthusbyggande. :-)